Przepisy dotyczące przewozu towarów
Transport towarów zaczyna się od załadunku, a kończy na składowaniu w miejscu docelowym. Uszkodzenia mogą wystąpić podczas przeładunku, rozładunku lub innych etapów transportu. Kiedy tak się dzieje, odpowiedzialność za przewinienie ponosi przewoźnik.
Zgodnie z obowiązującymi w Europie dyrektywami VDI 2700, 2701, 2702 pojazdy transportowe muszą być przystosowane w taki sposób, aby ładunek był zabezpieczony przed przesuwaniem się, toczeniem lub upadkiem. Jeśli nie może tego zapewnić samo wyposażenie pojazdu, w grę wchodzą odpowiednie środki pomocnicze.
Zabezpieczenie ładunku – pasy mocujące ładunek
Podczas transportu ładunku istnieje ryzyko uszkodzenia ciężkich ładunków szczególnie w następujących sytuacjach:
- podczas pokonywania nierówności,
- podczas gwałtownego hamowania lub
- w przypadku nieoczekiwanego uderzenia.
Możesz zabezpieczyć ładunek, odpowiednio opierając go o ściany boczne pojazdu i wkładając między nie drewniane płyty nośne i kliny.
Drugi wariant to przenoszenie siły, czyli zakotwiczenie, do którego stosuje się pasy mocujące. Mamy trzy opcje kotwienia:
- Kotwienie dolne – najczęstszym sposobem zabezpieczenia ładunku przed przewróceniem się i ześlizgnięciem jest założenie pasów mocujących na górze ładunku. Obszar załadunku ciężarówki lub naczepy musi być oczyszczony z brudu, oleju lub kawałków lodu.
- Mocowanie ukośne – pasy mocujące zaczepia się do stałych części ładunku, dzięki czemu nie musisz brać pod uwagę tarcia między ładunkiem a powierzchnią naczepy, ale musisz pamiętać o zabezpieczeniu ładunku we wszystkich kierunkach.
- Pasy mocujące z klamrą – ten sposób zabezpieczania ładunku jest idealny do belek drewnianych, rur i desek.
Pasy mocujące – ważne wskazówki
Pasy mocujące zapewniają bezpieczeństwo transportu. Towar jest odpowiednio zabezpieczony, zwłaszcza gdy zastosujemy pasy mocujące i klamry zaciskowe do pasów. Pasy do mocowania ładunku zazwyczaj są wykonane w 100% z poliestru, dzięki czemu nie zmieniają kształtu ani rozmiaru po zamoczeniu i stabilnie utrzymują towar.
Chociaż same pasy mocujące nie ważą dużo, zwykle mają dużą nośność. Na przykład pas o szerokości 5 cm zabezpieczy do 10 ton ładunku.
Aby wybrać odpowiedni pas mocujący, ciężar ładunku musi być podzielony przez dopuszczalną siłę rozciągającą przy naciągnięciu na wprost. Wynik odpowiada liczbie pasów mocujących w tego rodzaju naciągnięciu dla jednego kierunku jazdy. W przypadku zakotwień skośnych należy wziąć pod uwagę odpowiedni kąt nachylenia.
WSKAZÓWKA: Jeśli potrzebujesz porady w doborze pasów mocujących, napisz do nas lub zadzwoń.
Przy wyborze bierz pod uwagę ewentualne nadzwyczajne obciążenia – wysoką temperaturę, wiatr czy wstrząsy.
Pasy mocujące – rodzaje
Do zabezpieczania ładunku z reguły używa się jednoczęściowych pasów mocujących bez dodatkowych zapięć. Długie płyty, rury i pręty to idealne obciążenia.
Dwuczęściowy pas mocujący składa się ze stałego i wolnego końca, które są zawsze odpowiednio oznaczone. Łączą się z zapięciem i zakończone są haczykami. Służą do zabezpieczania cięższych i większych ładunków, np. sprzętu budowlanego.
Używając pasów mocujących, upewnij się, że:
- nie są zawiązane,
- nie są narażone na kontakt z ostrymi krawędziami lub szorstkimi powierzchniami (chyba że zostały odpowiednio zabezpieczone),
- podczas transportu nie używano pękniętych i odkształconych łączników ani części elementu napinającego,
- składowanie odbywało się w suchych i niezbyt nagrzanych pomieszczeniach, zabezpieczonych przed działaniem promieni słonecznych, gdzie nie ma ryzyka uszkodzenia mechanicznego,
- pasy mocujące nie służyły do przenoszenia obciążeń – podana nośność dotyczy tylko mocowania wokół obiektu.
Kiedy należy wymienić pasy do mocowania ładunku?
Wyrzucić pasy mocujące, jeśli:
- są rozdarte,
- mają uszkodzone elementy napinające lub łączące,
- obserwujesz większe niż 5% rozciągnięcie lub inne odkształcenia,
- hak jest uszkodzony.
Tego rodzaju uszkodzenia spowodują, że pasy mocujące mogą nie spełnić swojego zadania, jakim jest zabezpieczenie towaru podczas transportu.