Made in Europe: Jakie są korzyści dla firm i klientów?

Made in Europe to gwarancja jakości dla firm i klientów. Odkryj dodatkowe korzyści płynące z tego zobowiązania.

Made in Europe

Unia Europejska, w której skład wchodzi obecnie 27 państw członkowskich, jest główną potęgą polityczną i gospodarczą. Grupa krajów tworzących UE obejmuje znaczną część kontynentu europejskiego.

Poprzedniczka UE powstała w następstwie II wojny światowej, a jej głównym celem było „wzmocnienie współpracy gospodarczej [między narodami] w oparciu o to, że kraje powiązane gospodarczo stają się współzależne gospodarczo, a tym samym mniej skłonne do angażowania się w konflikt” [1].

Od tego czasu Unia ewoluowała i przybrała bardziej polityczny wymiar, prowadząc do powstania wspólnych norm i przepisów. Ten sojusz między ekonomią a polityką przekłada się na silną wolę wspierania lokalnej produkcji. Made in EU rzeczywiście oferuje wiele korzyści zarówno firmom, jak i klientom.

Made in Europe: korzyści dla firm

Założenie firmy w Unii Europejskiej niesie za sobą szereg korzyści, takich jak swoboda przepływu towarów i osób, możliwości gospodarcze oraz rozwój CSR.

Unia Europejska a swoboda przepływu towarów i osób

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech UE jest swoboda przepływu towarów i osób. To porozumienie między państwami członkowskimi znacznie ułatwia przekraczanie granic firmom i ich pracownikom w porównaniu z krajami spoza UE.

Dzięki temu firmy mogą łatwiej prowadzić działalność gospodarczą w UE pomiędzy poszczególnymi krajami przy niewielkiej lub żadnej kontroli granicznej. To lokalne zaopatrzenie od dostawców z innych krajów UE skutkuje znaczną oszczędnością czasu i zapewnia sprawne przepływy handlowe.

Dlaczego warto być w Unii Europejskiej?

Unia Europejska oferuje swoim krajom członkowskim, a tym samym firmom mającym tam siedzibę, liczne korzyści gospodarcze. Poza swobodnym przepływem firmy europejskie mogą również korzystać ze znacznie szerszego wyboru interesariuszy. Mogą wybrać dostawców, którzy najlepiej spełniają ich potrzeby, bez konieczności brania pod uwagę ich narodowości i potencjalnych ograniczeń.

W zaopatrzeniu firmy mogą wybierać dostawców na poziomie europejskim, którzy oferują dobre warunki pracy i produkty wysokiej jakości. Dzieje się tak, ponieważ dostawcy ci podlegają tym samym przepisom i zasadom, co inne firmy z UE. Dzięki temu firmy mogą mieć pewność co do pochodzenia i metod pracy swoich dostawców.

Oprócz tego, że firmy mogą mieć pewność odnośnie do jakości i terminów dostaw, pozyskiwanie produktów z UE pozwala również na racjonalizację zakupów pośrednich (materiały biurowe, opakowania, higiena, sprzęt, ochrona itp.) spełniających normy unijne. Dokonując takiego wyboru, firmy mogą poczynić realne oszczędności.

Poza zyskami na marży brutto, które firmy mogą osiągnąć w takiej sferze jak zakupy pośrednie, mogą również czerpać inne korzyści, takie jak:

● większa transparentność;

● lepsza kontrola nad opłacalnością zamówień;

● bezpieczeństwo dostaw itp.

Są to atuty, które pomagają firmom prowadzić bardziej zrównoważoną działalność, kontrolować czas dostawy swoich produktów i mieć większe zaufanie do dostawców oraz do jakości używanych w procesie produkcji komponentów.

Manutan postanowił zracjonalizować swoje zakupy pośrednie i podzielić się z wami pomysłami, jak może wyglądać działalność gospodarcza w UE.

Made in Europe

Unia Europejska a CSR

Made in Europe to także sposób na zapewnienie firmom określonego poziomu CSR, ponieważ UE jest zaangażowana w kwestie socjalne i ekologiczne. Unia Europejska, jako największy na świecie związek państw, ma moc, by wprowadzić realne zmiany, zwłaszcza że jej członkowie rozumieją znaczenie globalnych wyzwań zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska dla przyszłości nas wszystkich. W związku z tym ustanowiła reguły pochodzenia, których firmy muszą przestrzegać.

Na przykład kraj pochodzenia na etykiecie, czyli oznakowanie Responsibility Europe, utworzone w 2021 r., ma na celu podanie informacji o kraju pochodzenia produktu wspólnej dla wszystkich krajów UE. Dzięki temu firmy z krajowymi znakami CSR zyskują ogólnoeuropejski, a nawet globalny zasięg. Celem jest uzgodnienie CSR z tożsamością europejską.

Znak ten jest zatem szansą dla firm, które już są zaangażowane w CSR, a także stanowi dodatkową gwarancję jakości, zaangażowania i transparentności dla klientów. Coraz większa liczba konsumentów chce robić zakupy w sposób bardziej odpowiedzialny i zwraca się do marek, które na co dzień podejmują działania promujące dobro środowiska naturalnego i społeczeństwa.

Jakie są korzyści Made in Europe dla klientów?

Etykieta „Wyprodukowano w UE” ma realne zalety dla klientów. Dzięki temu certyfikatowi mają oni dostęp do większej transparentności w zakresie kupowanych produktów i ich wytwarzania (skład, projekt, jakość itp.). Dzieje się tak, ponieważ firmy, które rejestrują się w Made in Europe, podlegają tym samym zasadom i przepisom, więc produkty, które sprzedają w UE, mają określony standard zgodności.

Ustanowienie standardów jakości i bezpieczeństwa oraz zapewnienie ich przestrzegania przez firmy zwiększa zaufanie konsumentów. Jest to opcja korzystna dla wszystkich, która poprawia wizerunek firmy, jednocześnie gwarantując klientom wysoki standard. Unia Europejska przynosi wiele korzyści zarówno firmom, jak i ich klientom, ponieważ wdrożyła standardy i regulacje wspólne dla wszystkich państw członkowskich. To nie tylko gwarancja jakości i zgodności, to także unijne normy ekonomiczne dotyczące swobodnego przepływu i CSR, które wprowadzono, by ułatwić działalność gospodarczą w UE i handel między krajami Unii.