Jak zapakować paczkę: wskazówki ułatwiające wysyłkę

Pakowanie paczek to odpowiedzialne zadanie. Sprawdź, czy wszystko w paczce jest zgodne z zamówieniem, zwróć uwagę na bezpieczeństwo towaru i nie zapomnij o jego prawidłowym oznakowaniu.

pakowanie paczek porady dla właścicieli sklepów

Szczególnie w okresach szczytu sprzedaży docenisz specjalistyczny sprzęt, który sprawi, że pakowanie paczek stanie się łatwiejsze. Poznaj praktyczne wskazówki, na co zwrócić uwagę podczas pakowania.

W co zapakować paczkę?

Wybierając opakowaniowe, należy kierować się tym, w jakich towarach specjalizuje się twoja firma. Sklepy sprzedające produkty w standardowych rozmiarach mają łatwiejsze zadanie, jeśli chodzi o wybór opakowania i pakowanie paczek. Na przykład sprzedawcy obuwia mogą sobie poradzić, mając tylko trzy do sześciu rozmiarów pudełek:

  • do niskich czółenek i botków,
  • do średnio-wysokich szpilek lub botków,
  • na wysokie buty lub kozaki,
  • większe pudła, w których mieszczą się towary o różnych rozmiarach.

Z kolei sklepy internetowe, które obejmują kilka różnych branż, muszą przygotować się np. na wysyłkę lodówek, maszyn ważących kilkadziesiąt kilogramów, a także przesyłek dla klientów, którzy kupują tylko kilka długopisów. Dostosowują do tego swoje magazyny, to, w czym wysłać paczkę, oraz wybór technologii pakowania.

Pakowanie i wysyłka paczek

Bezpośrednia droga od dostawcy do klienta to najmniej zmartwień. Przesyłki, które dostarczyłeś do klienta bezpośrednio od dostawcy, sprawiają najmniej kłopotów. Są to zazwyczaj przedmioty wielkogabarytowe i ciężkie lub kompletne palety z dużą ilością towaru.

W takim przypadku towar nie jest dostarczany do magazynu, a ty w ogóle nie zajmujesz się jego odbiorem, przepakowaniem i wysyłką. W idealnym przypadku umów się z dostawcą, aby umieścić dokumenty i informacje o wysyłce bezpośrednio na towarach.

Podobną zasadę stosują duże sklepy internetowe. Funkcjonują jako pośrednik między dostawcą a klientem. Oferują produkty ze sklepów partnerskich na własnych stronach internetowych, przez co wysyłają tylko część towarów z własnych magazynów. Duży sklep internetowy zajmuje się promocją, wyprzedażami, a nawet reklamacjami, ale towar trafia do klienta bezpośrednio z wyspecjalizowanego sklepu.

Pakowanie i wysyłka: zasady pakowania przesyłek

Jeśli kupujesz przesyłki luzem lub palety od dostawcy, upewnij się, że twój magazyn jest odpowiednio zorganizowany. Dzięki temu po otrzymaniu towaru umieścisz go we właściwych miejscach magazynowych, a kompletacja dla klienta będzie szybsza.

W takim przypadku należy skonfigurować system, zgodnie z którym pracownicy magazynu będą kompletować, pakować i wysyłać towary. Jeśli podczas pakowania zabraknie niektórych produktów, zalecamy skontaktowanie się z klientem i uzgodnienie sposobu przyspieszenia wysyłki. Nigdy nie podejmuj tej decyzji za klienta.

Oczekiwanie na kompletną paczkę jest dla klienta tańsze – obowiązuje tylko jedna opłata za jedno opakowanie.

Jeśli klient od razu potrzebuje części zamówienia, chętniej zgodzi się na oddzielne paczki i dwukrotną opłatę za wysyłkę.

W czym wysłać paczkę: kartonowe pudełka w kształcie prostopadłościanu i foliowanie paczek

Z wielu powodów zalecamy pakowanie towaru w większe paczki. W ten sposób oszczędzasz koszty transportu dla klientów i materiały opakowaniowe, a tym samym środowisko. Jednocześnie jednak zapakuj towary tak, aby nie uległy uszkodzeniu. Uwzględnij także to, że wiele innych paczek może spaść na twoje, na przykład podczas nagłego hamowania lub wypadku drogowego.

W zależności od wielkości i charakteru towaru dobierz odpowiednie wymiary pudełka, torby bądź rękawa foliowego. Nie zapomnij zabezpieczyć towaru materiałem wyściełającym przed przemieszczaniem się w kartonowych pudełkach.

WSKAZÓWKA: Przeczytaj także artykuł [Poradnik dla właścicieli sklepów internetowych]:  Jak zapakować paczkę dla kuriera, aby uniknąć niepotrzebnych reklamacji.

Foliowanie paczek pomoże również w zabezpieczeniu towaru, a jeśli przygotowujesz naprawdę nieporęczną lub ciężką przesyłkę, skorzystaj z palety.

WSKAZÓWKA marketingowa: Klienci docenią mały upominek, poświęconą im uwagę, praktyczny gadżet. Nie zapomnij dopakować czegoś do przesyłki lub zasugeruj pracownikom, aby przygotowali miłe drobiazgi dla klientów.

Jak pakować reklamacje

Reklamowany towar należy zapakować bez oryginalnego opakowania.

W sklepach internetowych klienci często korzystają z prawa do zwrotu towaru w ustawowym terminie 14 dni. Sprzedawcy internetowi polegają również na poczcie lub kurierze w celu odesłania towaru z powrotem do sklepu czy złożenia reklamacji.

Przykład: Klient kupił pralkę, odebrał produkt i zainstalował go, ale stwierdził, że mu nie odpowiada. Korzysta zatem z okresu ochrony (14 dni), odstępuje od umowy i zwraca towar. Pralka jest w idealnym stanie i chcesz ją ponownie sprzedać, ale oryginalne opakowanie jest uszkodzone. A skoro wiesz, jakie wypadki mogą się zdarzyć podczas transportu, musisz bezpiecznie zapakować pralkę.

Zalecamy wybór opakowań pełnych, najlepiej z połączeniami szytymi lub zszywanymi.

Możesz sprawdzić wytrzymałość opakowania zgodnie z certyfikatem producenta lub dostawcy. Zazwyczaj dane te można znaleźć na dołączonej informacji. Nie przekraczaj limitu wagi. Zwłaszcza w przypadku ciężkich towarów używaj nowych opakowań, które nie straciły wytrzymałości z powodu zużycia lub wilgoci.

Porady, jak pakować mniejsze przesyłki w sposób ekologiczny, znajdziesz w artykule: Pakuj ekologicznie i ekonomicznie: wybierz odpowiednie materiały i użyj ich więcej niż jeden raz.

Jak zapakować dużą paczkę?

Uszczelnij dno pudełka co najmniej trzema paskami wzmocnionej lub tkanej taśmy. Upewnij się, że jeden z pasków przebiega przez środek dna.

Wybierz sztywne materiały jako wyściółkę. Karton na zamówienie lub wewnętrzny styropian zwiększają wytrzymałość pudełka. Polistyren ekstrudowany, poduszki wyściełające czy pognieciony papier nie zapewniają wystarczającej ochrony ciężkich przesyłek, odkształcają się i pękają.

Aby zabezpieczyć i wzmocnić krawędzie pudełka, sięgnij po taśmy wzmacniające krawędzie kartonu. Należy uszczelnić górną stronę co najmniej trzema paskami, przy czym jeden z pasków musi przechodzić przez środek.

Możesz również zwiększyć wytrzymałość opakowania, stosując mocne plastikowe bądź aluminiowe opaski.

Aby zwiększyć ochronę, owiń opakowanie folią termokurczliwą lub folią stretch. Jeśli pakujesz wiele pudeł na jednej palecie, foliowanie paczek jest niezbędne. W tym celu idealne są maszyny pakujące. Jeśli nie posiadasz takiego sprzętu, sięgnij po ręczny odwijak folii.

Pakowanie towaru – ergonomia pracy

Dla pracowników magazynu liczy się dobra ergonomia pracy – czyli odpowiednie narzędzia i ich prawidłowa obsługa. Jest to niezbędne do sprawnego procesu pakowania, dlatego powstały ręczne, półautomatyczne i automatyczne stoły do pakowania, które ułatwiają pracę.

WSKAZÓWKA: Jeśli nie znajdziesz odpowiednich narzędzi i akcesoriów w naszym sklepie internetowym, z przyjemnością przygotujemy dostosowaną do twoich potrzeb ofertę urządzeń pakujących. Zadzwoń do swojego przedstawiciela handlowego lub obsługi klienta, a wspólnie wybierzemy idealny sprzęt dla ciebie i twoich pracowników.