WHITE PAPER: Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa: klucz do skutecznej strategii CSR

Strategia CSR firmy jest jedną z najważniejszych decyzji, ponieważ pozwala dostosować się do nowych wymagań konsumentów, utrzymać klientów i pozostać atrakcyjnymi na rynku pracy, ale przede wszystkim jest to sposób na budowanie lepszego świata!

Strategia CSR firmy

Ochrona zasobów naturalnych i utrzymywanie globalnego ocieplenia poniżej progu ustanowionego w ramach Porozumienia Paryskiego można osiągnąć jedynie przy zaangażowaniu i działaniach podejmowanych przez wszystkich partnerów gospodarczych. Pod tym względem społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Zrównoważony rozwój to tylko jedno z wielu wyzwań. Integracja, różnorodność, sens pracy każdego człowieka, etyczne i odpowiedzialne zakupy sprawiają, że strategia CSR firmy jest kwestią społeczną i środowiskową. Na czym polega polityka CSR w firmie? Dlaczego pomaga firmom i ich interesariuszom, jeśli kierują się nią w zarządzaniu przedsiębiorstwem? Poznaj odpowiedzi na te pytania w poniższym artykule oraz zapoznaj się z oficjalnym dokumentem do pobrania na dole strony.

Na czym polega strategia CRS firmy?

Odpowiedzialność społeczna jest definiowana przez Komisję Europejską jako uwzględnianie przez firmę kwestii społecznych i środowiskowych wynikających z jej działalności biznesowej oraz jej interakcji z interesariuszami.

Wdrożony w 2010 r. standard ISO 26000 pomaga firmom w realizacji strategii CSR. W szczególności odnosi się on do wyzwań i kierunków działań, które należy przyjąć w ich zarządzaniu firmą oraz oferowanymi produktami i usługami. W 2017 r. standard ten został uzupełniony o normę ISO 20400 dotyczącą zrównoważonego zarządzania procesem zamówień. Standardy te są kluczem do wdrażania kroków promujących rozwój i integrację. Ale są też coraz częściej wykorzystywane do oceny działań firm, które nie mogą już sobie pozwolić na ich ignorowanie.

Rządy europejskie również włączają się w tę strategię, domagając się ich respektowania. Od 2014 r. dyrektywa europejska wymaga, aby firmy zatrudniające ponad 500 pracowników zgłaszały swoje działania w zakresie odpowiedzialności społecznej poprzez Deklarację wyników pozafinansowych (DPEF).

Niektóre kraje idą jeszcze dalej. Na przykład Francja nałożyła obowiązek zachowania czujności od 2017 r. Dotyczy to firm francuskich zatrudniających ponad 5000 pracowników, a także tych zatrudniających ponad 10 000 pracowników we Francji.

Zapoznaj się z wywiadem z Samiya Sahridj, pracownikiem grupy BIC, który wyjaśnia zaangażowanie firmy i dlaczego strategia CSR staje się coraz bardziej powszechna.

Dlaczego warto przyjąć strategię CSR? CSR a zrównoważony rozwój

Pomijając zobowiązania nakładane przez rząd, włączenie CSR do zarządzania i kierowania przedsiębiorstwem nie powinno być postrzegane jako kara. Wręcz przeciwnie, kierowanie się polityką CSR to doskonały sposób na zbudowanie biznesu, który w większym stopniu szanuje środowisko naturalne i jego zasoby, nie tracąc przy tym atrakcyjności dla konsumentów i rynku pracy.

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Dostosowanie do nowych oczekiwań konsumentów

Nie tylko firmy ukierunkowują swoją organizację i zarządzanie na zrównoważony rozwój i ochronę zasobów. Opinia publiczna jest również bardziej świadoma tych problemów. Co więcej, idea, że odpowiedzialność za środowisko naturalne jest kwestią wyłącznie indywidualnych podmiotów, stopniowo traci popularność. Zgodnie z europejskim badaniem Oney dotyczącym kwestii takich jak zrównoważona konsumpcja, 90 proc. konsumentów oczekuje, że marki wdrażają proaktywną strategię dotyczącą ich produktów lub usług, aby pomóc konsumentom postępować w bardziej zrównoważony sposób.

Narzędzia budowania lojalności klienta

Jak wspomniano w poprzednim akapicie, zmieniają się przepisy dotyczące sprzedaży i nabywania, a ludzie podejmują praktyczne kroki, aby zmienić swoje nawyki konsumpcyjne. W związku z tym ponad 80 proc. Europejczyków deklaruje gotowość do zaangażowania się w następujące kwestie:

 • zmniejszenie ilości odpadów;

 • wybieranie trwałych urządzeń elektronicznych zamiast najnowocześniejszych modeli;

 • ochrona zasobów energetycznych (woda, prąd i paliwo);

 • ograniczenie ilości opakowań i produktów z tworzyw sztucznych;

 • decydowanie się na zakup produktów ekologicznych, lokalnych i sezonowych;

 • nauka pewnych umiejętności, takich jak naprawa, gotowanie, renowacja itp.

Dlatego logiczne jest założenie, że firmy, które zatrzymają swoich klientów, to te, które oferują im produkty lub usługi pomagające im przyczynić się do zrównoważonego rozwoju i ochrony zasobów.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, przeczytaj cały nasz artykuł na temat CSR jako siły napędowej, która wspiera budowanie lojalności klienta.

Zwiększenie atrakcyjności na rynku pracy

Dla osób poszukujących pracy coraz częściej kryterium wyboru stanowi zaangażowanie społeczne i środowiskowe firmy w sferze zarządzania. Nie szukają już tylko stabilnej posady z dobrym wynagrodzeniem i świadczeniami pracowniczymi. Pracownicy, zwłaszcza młodsze pokolenia, poszukują w swoim życiu zawodowym także sensu.

Co oznacza sensowna praca? Każdy ma własną wizję tego, co daje mu poczucie spełnienia w karierze. Jednak badania pokazują, że dla pokolenia Z, urodzonego po 1995 r., zmiany klimatyczne są najbardziej palącym problemem. Ci młodzi ludzie, którzy zaczynają wchodzić na rynek pracy, uwzględniają więc kluczową kwestię zrównoważonego rozwoju w swoim dążeniu do sensu.

Tak więc firma, która chce pozostać atrakcyjna na rynku pracy, powinna mądrze poinformować swoich kandydatów o swoich działaniach na rzecz ochrony środowiska podczas rekrutacji. Te zobowiązania muszą być praktyczne i namacalne. W mediach społecznościowych często pojawiają się informacje o firmach, które nie dotrzymują obietnic.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o związku między społeczną odpowiedzialnością a rozwojem umiejętności, przeczytaj nasze dossier na ten temat: dlaczego przekwalifikowywanie talentów jest dziś kluczową kwestią dla firm?

Zwiększanie wydajności

Działania CSR w firmach wiążą się z realizacją zobowiązań na poziomie korporacyjnym. Jednak działania te mogą mieć bardzo pozytywny wpływ na wyniki firmy. W badaniu dotyczącym integracji, które pojawiło się w 2018 r., Deloitte ujawnił, że firmy, które rekrutują szeroką gamę profili i przyjmują strategię inkluzji, radzą sobie lepiej niż inne.

Dzięki strategii CSR mają:

 • dwukrotnie większe prawdopodobieństwo osiągnięcia lub przekroczenia swoich celów finansowych;

 • 3 razy większe prawdopodobieństwo osiągnięcia wysokiego poziomu wydajności;

 • 6 razy większe prawdopodobieństwo innowacyjności;

 • 8 razy większe prawdopodobieństwo osiągnięcia lepszych wyników handlowych.

Zaangażowanie wszystkich interesariuszy w zrównoważony rozwój

Dzięki międzynarodowej normie ISO 20400 wdrażanie zrównoważonej polityki zamówień angażuje wszystkich interesariuszy w CSR przedsiębiorstwa. Oznacza to, że firma wprowadza zmiany nie tylko na swoim poziomie. Zachęcając swoich dostawców do przyjęcia podobnych praktyk zarządzania, może dostarczać prawdziwie zaangażowane produkty lub usługi, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju i budowania lepszego świata. Znasz już główne stawki związane z udaną strategią CSR. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jakie kroki podjąć i jakie są klucze do bardziej zaangażowanego podejścia, pobierz nasz WHITE PAPER na temat CSR!