5 kryteriów CSR przy wyborze zaangażowanego dostawcy

Jak wybrać zaangażowanych społecznie dostawców? Oceń ich politykę CSR na podstawie 5 kryteriów!

Społeczna odpowiedzialność biznesu a wybór dostawców

Wzmocnij swój zrównoważony rozwój w biznesie, otaczając się właściwymi partnerami. Tworzenie zrównoważonego procesu zamówień rozpoczyna się przed wysłaniem zaproszenia do składania ofert. Umożliwia to uwzględnienie w specyfikacjach kryteriów społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Dzięki temu szybko zidentyfikujesz firmy, które podzielają Twoje wartości. Przed podpisaniem umowy zasięgnij wiedzy o ich zrównoważonych działaniach i postaw na komunikację. Aby pomóc Ci w tym procesie, wybraliśmy główne kryteria, które pozwolą Ci wybrać odpowiednich dostawców.

1 – Zaangażowanie w ochronę środowiska

Żadna firma nie może samodzielnie wywierać znaczącego wpływu na środowisko. Ale razem możemy zrobić coś dla planety. Każdy jest podmiotem działającym na swój sposób: konsument, wybierając zrównoważone produkty, jak i firmy, które wspierają przyjazne dla środowiska rozwiązania.

Gospodarka o obiegu zamkniętym jest kluczowym elementem zrównoważonych zamówień. Wymaga efektywniejszej współpracy zleceniodawców z dostawcami. Jest to strategia win-win, ponieważ opiera się na wspólnych wartościach. Wybierając dostawcę, którego wartości są zgodne z Twoimi, wspólnie przejdziecie do bardziej zrównoważonych praktyk.

Dostawcy zorientowani na ekologię podejmują decyzje, oceniając wpływ na środowisko. W ofercie takiej firmy znajdują się przynajmniej niektóre z poniższych elementów:

• produkty z certyfikatem środowiskowym (Ecolabel, Ecosert itp.);

• sprzedaż produktów używanych;

• recykling zwróconych produktów;

odpowiedzialna gospodarka odpadami;

• poprawa efektywności energetycznej;

• zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych.

Te działania wspierające zrównoważony rozwój w biznesie mogą być częścią karty CSR, która gwarantuje, że dostawcy prowadzą zrównoważoną politykę zarządzania procesami zamówień.

Etyka w biznesie

2 – Etyka w biznesie

Etyka w biznesie to coś więcej niż tylko moralne obowiązki firmy. Obejmuje każdy aspekt działania firmy, zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny. Ta koncepcja jest nierozerwalnie związana ze społeczną odpowiedzialnością biznesu i stanowi istotę realizacji odpowiedzialnej strategii. Idzie to w parze z tworzeniem zasad promujących etyczne praktyki biznesowe. Kluczowe dla tych zasad firmy są koncentracja na potrzebach ludzi i poszanowanie ich prawa. Wybierając dostawcę, który wyznaje silne wartości etyczne, masz pewność, że wasza współpraca ma solidne podstawy.

Jak upewnić się, że etyka w biznesie należy do priorytetów danej firmy? Lojalność to kluczowa wartość w relacjach biznesowych. Uwzględnia to norma ISO 26000 dotycząca odpowiedzialności społecznej w biznesie. Oto pytania, które powinieneś zadać:

• Czy dostawcy przestrzegają zasad transparentności w komunikacji?

• Czy kiedykolwiek zostali oskarżeni o korupcję?

• Czy przestrzegają zasad uczciwej konkurencji? Podpisanie UN Global Compact jest wyrazem zaangażowania Twoich dostawców w walkę z korupcją, a także ich działania na rzecz społecznej odpowiedzialności i promowania kwestii takich jak prawa człowieka w pracy.

3 – Różnorodność i zarządzanie zasobami ludzkimi

Aby pozostać w zgodzie ze swoimi wartościami społecznymi, wybierz dostawców, którzy je podzielają. Inkluzywność i różnorodność to podstawowe kryteria wyboru dostawcy według polityki CSR. Oto cztery rzeczy, które należy sprawdzić przed nawiązaniem relacji biznesowej.

Równouprawnienie w pracy

Równouprawnienie w pracy jest jednym z priorytetów Komisji Europejskiej. Państwa członkowskie zachęcają menedżerów do zapewnienia parytetu płci. Wyznaczono cele do osiągnięcia do 2025 r. i wdrożono wiążące środki, w tym przejrzystość płac.

Integracja osób niepełnosprawnych

Ocena dostawców wiąże się również ze zwróceniem uwagi na inkluzywność osób niepełnosprawnych. Czy opublikowano raport na temat odsetka pracowników niepełnosprawnych na liście płac? Transparentność nadaje większą wagę ich działaniom w tym zakresie.

Brak dyskryminacji

Różnorodność jest również jednym z kluczowych elementów polityki CSR. Obejmuje to zatrudnianie bez dyskryminacji (ze względu na płeć, pochodzenie, religię, orientację seksualną itp.). Taka zbiorowa inteligencja w połączeniu z inteligencją twoich zespołów wzmacnia twoją odpowiedzialność socjalną i społeczną.

Szkolenia i dostęp do zatrudnienia dla młodych ludzi

Inkluzywność młodych ludzi jest kluczową dźwignią wydajności strategii CSR. Ale czy twoi dostawcy przestrzegają tej zasady? Czy zatrudniają studentówniedawnych absolwentów? Wybór firmy, która jest zaangażowana w zatrudnianie młodych profesjonalistów, zapewnia pracę z dynamicznym zespołem, który będzie w stanie dostosować się do rynku przyszłości.

4 – Poszanowanie i promowanie praw człowieka w pracy

Poszanowanie praw człowieka w pracy wykracza poza wypełnianie zobowiązań prawnych. Wyrazem prawdziwego przywiązania do tych wartości są działania wspierające dobro i ochronę pracowników. Jest to fundamentalna część strategii CSR, ponieważ każda firma może mieć znaczący wpływ na kwestie socjalne i społeczne. Pierwszą główną korzyścią tego typu strategii jest zwiększona produktywność. Zespoły złożone z zadowolonych pracowników są znacznie bardziej zaangażowane w swoją pracę. Co roku portal Great Place to Work wymienia najlepsze firmy, dla których warto pracować. Wybór dostawców, którzy skupiają się na ludziach, zapewnia przyjemną współpracę.

Prawa człowieka w pracy muszą być przestrzegane na różnych etapach produkcji lub łańcucha dostaw. Rozmowa z potencjalnymi dostawcami pozwoli Ci zidentyfikować główne zagrożenia dla tych praw. Na przykład kim są ich podwykonawcy i gdzie się znajdują? Ocena dostawcy może być wykorzystana do zidentyfikowania praktyk, które naruszają przepisy bezpieczeństwa lub wykorzystywania pracy dzieci. Transparentna komunikacja pomoże Ci ocenić jakość polityki CSR każdego usługodawcy.

5 – Ocena polityki CSR

Certyfikat EcoVadis ocenia skuteczność CSR firm. Ten standard jest uznawany na całym świecie. Ocena jest wiarygodna, ponieważ wykorzystuje proces ciągłego monitorowania. EcoVadis oferuje wsparcie każdej firmie, aby pomóc jej osiągnąć cele CSR. Włączenie tego certyfikatu do kryteriów wyboru w zaproszeniu do składania ofert pozwoli zidentyfikować zaangażowanych i godnych zaufania usługodawców.

Normy ISO 26000 i ISO 20400 mają zasadnicze znaczenie dla procesu zarządzania zamówieniami. ISO 26000 to międzynarodowa norma określająca szerokie cele strategii CSR. Obejmuje pierwsze cztery kryteria wymienione w tym artykule. Norma ISO 20400, będąca następstwem normy ISO 26000, koncentruje się na realizacji strategii zrównoważonych zamówień. Zachęca firmy do angażowania wszystkich swoich dostawców, nie tylko tych z poziomu 1. Zgodność z tymi standardami ma kluczowe znaczenie przy wyborze przyszłych dostawców usług. Wykorzystanie najbardziej konkretnych i obiektywnych elementów w zaproszeniach do składania ofert jest sposobem, by upewnić się, że podejmujesz świadomą decyzję. W umowach możesz też uwzględnić kryteria CSR. Jest to podstawa partnerstwa win-win między klientem a dostawcą. Dzięki wspólnemu skupieniu się na kwestiach takich jak zrównoważony rozwój, etyka w biznesieprawa człowieka w pracy, wspólnie będziecie mieć znaczący wpływ na wdrażanie bardziej zrównoważonych praktyk biznesowych.