Co może nam przynieść ciągły rozwój cyfryzacji w procesach zakupowych?

W najbliższych latach możemy spodziewać się transformacji cyfrowej departamentów procurement. Jaki wpływ będzie to mieć na procesy zakupowe?

Wpływ cyfryzacji na procesy zakupowe

W jednym ze swoich ostatnich artykułów The Hackett Group zwraca szczególną uwagę na jeden ważny aspekt – ciągły rozwój i udoskonalanie cyfryzacji. Już dziś możliwe jest wskazanie, jakie technologie mogą na nas czekać w przyszłości. Inteligentna automatyzacja oraz zaawansowana analityka tylko pokazują, jak wartościowy będzie następny krok w sprawie procesu procurement.

Jak bardzo cyfryzacja zwiększy wartość procesów zakupowych?

W ciągu najbliższych pięciu lat możemy spodziewać się pełnej transformacji cyfrowej departamentów procurement. Będą miały one wtedy możliwość znalezienia się w pozycji, dzięki której organizacje zwiększą swoją wartość na rynku.

Dla przykładu, dzięki cyfryzacji, departamenty będą mogły:

  • Wyeliminować lub całkowicie zautomatyzować pewne rutynowe procesy, takie jak spłacanie zaległych zobowiązań i przetwarzanie zamówień.
  • Wykorzystać umiejętności poznawcze do lepszego przewidywania działań, sugerowania kolejnych kroków i lepszego opracowywania strategii.
  • Lepiej korzystać z dostępnych danych i wprowadzić zaawansowaną analitykę, aby poprawić wydajność i zwiększyć zyski poprzez zaimplementowanie nowego systemu oszczędzania.
  • Korzystać z zaawansowanej technologii w celu wprowadzenia systemu szybkiego reagowania w ramach zakłóceń na linii dostaw, co pozwala całej organizacji na lepszą organizację i zabezpieczenia na różne sytuacje.

Dzięki tym zaletom działy odpowiedzialne za procesy zakupów będą mogły znacząco zwiększyć swoją efektywność, a nawet zwiększyć satysfakcję interesariuszy. Za sprawą skutecznego obniżania kosztów operacyjnych departamenty staną się strategicznymi doradcami swojej spółki macierzystej.

Jak działa i wygląda postęp w stronę ulepszenia technologii cyfryzacji?

W erze cyfryzacji możliwość udoskonalania opiera się przede wszystkim na stworzeniu oraz połączeniu inteligentnych, zautomatyzowanych narzędzi i zaawansowanej analizy.

Zautomatyzowane procesy dostarczają stałe i pewne źródła danych, co stanowi siłę napędową całej analityki. Im wyższa liczba i jakość tych danych oraz im bardziej są one zróżnicowane, tym bardziej trafne będą wyniki analityczne. Pozwoli to departamentom procurement lepiej zrozumieć zasady działania rynku, zaadaptować się i stworzyć modele predykcyjne. Informacje te prowadzą ostatecznie do większej efektywności całego procesu oraz lepszej wydajności operacyjnej. Cały ten cykl, oparty na coraz to nowszych technologiach, pokazuje całą koncepcję ciągłego udoskonalania cyfryzacji.

Jak wiadomo, przez następne lata rozwój technologii cyfryzacji będzie szedł w parze z ogólnym rozwojem technologicznym. Konsekwencją tego będzie strategiczny wzrost znaczenia działów i departamentów odpowiedzialnych za procesy zakupów, co wpłynie na stworzenie większej wartości dla całych organizacji.