Jak znaleźć równowagę między dobrym samopoczuciem a wydajnością pracowników?

Pracownicy są dla firmy najważniejsi, ponieważ każdy z nich pracuje na jej sukces. W organizacjach, które inwestują w troskę o zdrowie fizyczne i psychiczne swoich zespołów, zauważa się u nich znaczącą poprawę wyników. W tym artykule Manutan opisuje najważniejsze zasady, których realizacja przełoży się na poprawę samopoczucia i wyników zawodowych personelu. Dobre samopoczucie i zawodowe wyniki pracowników: Badanie na szeroką skalę […]

Pracownicy są dla firmy najważniejsi, ponieważ każdy z nich pracuje na jej sukces. W organizacjach, które inwestują w troskę o zdrowie fizyczne i psychiczne swoich zespołów, zauważa się u nich znaczącą poprawę wyników. W tym artykule Manutan opisuje najważniejsze zasady, których realizacja przełoży się na poprawę samopoczucia i wyników zawodowych personelu.

Dobre samopoczucie i zawodowe wyniki pracowników: Badanie na szeroką skalę

Jaki jest rzeczywisty wpływ dobrego samopoczucia pracowników w miejscu pracy na uzyskiwane przez nich wyniki? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć naukowcy z Oxford University.

Żeby uzyskać namacalne dowody, przeprowadzili metaanalizę 339 badań pomiaru dobrego samopoczucia i wydajności blisko 2 milionów pracowników z 73 krajów.

Wnioski z badań znacząco potwierdzają zależność pomiędzy dobrym samopoczuciem pracowników w miejscu pracy a uzyskiwanymi przez nich wynikami niezależnie od położenia geograficznego.

1. Działania, dzięki którym troska o dobre samopoczucie stanie się nieodłącznym elementem kultury korporacyjnej

Przyjęcie strategii dbania o dobre samopoczucie nie powinno sprowadzać się jedynie do jednorazowej organizacji wydarzenia na podstawie faktów ogólnych. Jeśli taka strategia ma być skuteczna, musi uwzględniać konkretne potrzeby pracowników i podlegać regularnemu przeglądowi. Szczególną uwagę warto zwrócić na następujące wskaźniki dobrego lub złego samopoczucia w miejscu pracy:

  • Czy w którymś zespole wskaźnik nieobecności jest wyższy niż w innych?
  • Jakie uwagi i problemy pracownicy zgłaszają najczęściej?
  • Jaki jest średni okres zatrudnienia pracowników w firmie?
  • Czy obowiązki rozdzielane są po równo?

Kluczem do skuteczności takiego podejścia jest jakość komunikacji, która utwierdzi pracowników w przekonaniu, że mogą swobodnie wyrażać swoje opinie. Do tego potrzebują wsparcia ze strony swoich przełożonych. Ich staranny dobór i odpowiednie przeszkolenie mają bezpośredni wpływ na stan umysłu pracowników, zgranie zespołu i wydajność.

2. Docenianie umiejętności pracowników

Pracownik, który ma poczucie, że jego starania są niezauważane przez przełożonych, może szybko stracić motywację. Z kolei ci pracownicy, którzy są doceniani przez pracodawcę, mają lepsze samopoczucie i notują lepsze wyniki. Oto cztery skuteczne sposoby doceniania umiejętności pracowników:

  • Regularne przekazywanie gratulacji każdemu członkowi zespołu z powodu pracy – to niezbędna potrzeba;
  • Finansowanie szkoleń zapewniających pracownikom pomoc w udoskonalaniu umiejętności;
  • Wybór makrozarządzania, który zapewni pracownikom poczucie sprawczości;
  • Nagradzanie pracy poprzez podnoszenie wynagrodzenia lub przyznawanie premii;
  • Wysłuchanie zdania pracowników przed podjęciem decyzji;
  • Wspieranie mobilności wewnętrznej, ilekroć jest to możliwe.

Doceniani pracownicy odnajdują sens swojej pracy i nie tracą motywacji. O wyniku końcowym można powiedzieć wszystko, ale nie to, że jest znikomy: otóż zadowoleni pracownicy są wydajniejsi nawet o 13%.

3. Troska o dobre samopoczucie w miejscu pracy

Według badania przeprowadzonego przez EU-OSHA (Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy) połowa pracowników w Europie ma do czynienia ze stresującymi sytuacjami w pracy. Oprócz tego stres ma odpowiadać za około 50% straconych dni pracy. Wyniki udowodniają znaczenie zarządzania stresem w otoczeniu zawodowym. Wpływ dobrego samopoczucia pracownika na jego wyniki podkreśla Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). Prezentuje ona cztery kluczowe wskazówki, które obniżą poziom stresu i liczbę przypadków złego samopoczucia:

  • Interwencje na poziomie organizacyjnym (unikanie obciążenia pracą, angażowania pracowników w podejmowanie decyzji itd.);
  • Zapewnianie kierownictwu szkoleń w zakresie zagrożeń psychospołecznych;
  • Podnoszenie świadomości i edukowanie pracowników w zakresie zdrowia psychicznego;
  • Zapewnianie pomocy ze strony zespołów wsparcia psychologicznego (coaching, psycholodzy pracy itd.)

Uwzględnienie tych elementów w korporacyjnej polityce dbałości o dobre samopoczucie zwiększa zaangażowanie pracowników oraz bezpośrednio przekłada się na poprawę jakości ich życia zawodowego. Troska o dobre samopoczucie pracowników to krok nieodzowny do ograniczenia prezenteizmu (czyli nieefektywnej obecności w pracy), nieobecności i wysokiego wskaźnika rotacji personelu.

4. Tworzenie bezpiecznych i zdrowych warunków pracy

Otoczenie i warunki pracy wpływają na samopoczucie i produktywność pracowników. Innymi słowy, środowisko, w którym funkcjonuje zespół, oraz ergonomia przestrzeni pracy mają bezpośredni wpływ na motywację oraz zdrowie fizyczne i psychiczne jego członków. Pracodawcy mogą tworzyć bezpieczne i zdrowe warunki pracy poprzez:

  • Zapewnianie środków ochrony indywidualnej odpowiednich dla danego zadania;
  • Organizowanie ergonomicznych stacji roboczych;
  • Zapewnienie jasnych i przyjemnych przestrzeni pracy;
  • Utrzymanie optymalnej higieny w obiekcie;
  • Szkolenie pracowników w zakresie obsługi nowych maszyn i właściwej postawy ciała;
  • Propagowanie zdrowego stylu życia (zrównoważona dieta, techniki pozytywnego radzenia sobie ze stresem w pracy itp.);
  • Prowadzenie programów ochrony zdrowia fizycznego (zajęcia sportowe, pomieszczenie na drzemki itp.).

Pracownicy muszą robić przerwy w pracy, żeby się zregenerować, utrzymać koncentrację i pobudzić kreatywność. Dobrze zaprojektowane pomieszczenie socjalne to przestrzeń, w której mogą oni na chwilę odciąć się od pracy, dzięki czemu powrócą do niej wydajniejsi.

W ciągu kilku ostatnich lat znacząco zmieniły się metody produkcji i sposoby funkcjonowania organizacji. W takim kontekście coraz bardziej oczywiste staje się to, że pracownicy stanowią szkielet firmy. W Manutan wierzymy, że sukces firmy zależy od troski o personel.

Więcej wskazówek poprawiających samopoczucie i wyniki pracowników znajduje się w naszej białej księdze „Well-working”.