Jak praca zdalna poprawia relacje pracowników z firmą?

Z czego wynika rosnąca popularność pracy zdalnej w ostatnim czasie? Zapraszamy do lektury nowego artykułu na naszym blogu!

Praca zdalna - zalety

Według badań, aż 79% pracowników zdalnych twierdzi, że taka forma pracy poprawia ich relacje z pracodawcą. Polepszenie stosunków między pracownikami zdalnymi a firmą może wynikać z kilku powodów.

W wyniku francuskich strajków, które miały miejsce pod koniec 2019 roku, oraz globalnego kryzysu zdrowotnego popularność pracy zdalnej gwałtownie rośnie. Aż 75% pracodawców79% pracowników zgadza się, że praca zdalna pozytywnie wpłynęła na relacje osób zatrudnionych z ich firmą! Zdecydowana większość respondentów (88% pracowników i 71% pracodawców) uważa, że praca zdalna przyczynia się do wzrostu efektywności i produktywności. To stwierdzenie można bardzo łatwo uzasadnić.

Praca zdalna, czyli brak dojazdów

Pierwszą zaletą jest oczywiście skrócony czas, który pracownicy musieliby spędzić w środkach transportu. Koniec z dojazdami z domu do pracy jest największym źródłem motywacji dla aż 46% pracowników zdalnych. Im mniej spędza się czasu na dojazdach, tym więcej pozostaje dodatkowego czasu na pracę. Brak dojazdów to także mniejsze zmęczenie. Dzięki temu pracownicy zdalni mają o wiele więcej energii, są bardziej skupieni na powierzonych zadaniach, a w pracy uzyskują lepsze wyniki.

Większy spokój i lepsza koncentracja

Praca w ciszy i spokoju, gdy dzieci są w szkole lub przedszkolu, jest jednym z czynników, który najbardziej wpływa na wzrost wydajności i poprawę produktywności. To duża zaleta pracy zdalnej. Ten tryb pracy sprawia, że osoby zatrudnione mogą się skupić i nikt im nie przeszkadza. Podczas lockdownu zauważono znacznie mniejszą liczbę wykonywanych połączeń i odbieranych maili niż wcześniej. Okazuje się, że pracownicy wysyłają mniejszą liczbę wiadomości do swoich kolegów, którzy także pracują z domu. Aż 4 na 10 pracowników twierdzi, że ma nikły kontakt ze współpracownikami lub nie ma go wcale. Spośród tych osób, 39% uważa, że kontaktuje się z innymi pracownikami tylko raz dziennie albo wcale.

Większa niezależność

Wcześniejsze stwierdzenie niesie za sobą widoczne konsekwencje. Jedną z nich jest zauważalnie większa samodzielność 88% pracowników oraz 86% pracodawców. To właśnie ich niezależność wpływa na poprawę wzajemnych relacji i zadowolenie z wykonywanej pracy. Elastyczne środowisko pracy i samodzielni pracownicy to większa motywacja i wydajność.

Zwiększenie komfortu pracy

Dzięki pracy w domu pracownicy odczuwają znacznie mniejsze zmęczenie, które wcześniej było spowodowane dojazdami do biura. Wpływa to również na wydajność. Teraz pracownicy odczuwają dużą i naturalną satysfakcję. Poprawia to samopoczucie, gdyż pracownicy cieszą się z wykonywanych zadań, które otrzymują, rozwijają się i przy tym zarabiają. Aż 89% pracowników zdalnych uważa, że taki tryb pracy pozytywnie oddziałuje na równowagę między życiem zawodowym i prywatnym.

Większy wybór to większe poczucie kontroli

Ostatnie i z pewnością najbardziej zaskakujące wyjaśnienie ściśle wiąże się z neuronauką. Według specjalistów z tej dziedziny możliwość wybrania i przystosowania własnego środowiska pracy wpływa na poczucie kontroli. Znany neurobiolog Gaëtan de Lavilleon tłumaczy, że „poczucie kontroli wiąże się z większą wydajnością. Wynika ona z możliwości modyfikacji swojego otoczenia. W kontekście zatrudnienia wiąże się to z możliwością samodzielnego organizowania środowiska pracy”. Zdecydowanym plusem pracy zdalnej jest zatem możliwość wyboru środowiska pracy, według preferencji i potrzeb pracownika.