Jak zapewnić odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach biurowych w czasie mrozów i nie tylko

Praca w zbyt niskiej lub zbyt wysokiej temperaturze nie należy do przyjemności i negatywnie wpływa na wydajność oraz samopoczucie pracowników. Dla ich dobra, a także by pozostawać w zgodzie z przepisami BHP, pracodawca powinien zadbać o komfort termiczny zatrudnionych osób. Sprawdź, jakie normy temperatur obowiązują dla pracy biurowej i jak zadbać o efektywne ogrzewanie. Klimatyzacja biurowa i ogrzewanie biura – o co powinien […]

Praca w zbyt niskiej lub zbyt wysokiej temperaturze nie należy do przyjemności i negatywnie wpływa na wydajność oraz samopoczucie pracowników. Dla ich dobra, a także by pozostawać w zgodzie z przepisami BHP, pracodawca powinien zadbać o komfort termiczny zatrudnionych osób. Sprawdź, jakie normy temperatur obowiązują dla pracy biurowej i jak zadbać o efektywne ogrzewanie.

Klimatyzacja biurowa i ogrzewanie biura – o co powinien zadbać pracodawca?

Przepisy BHP dają jasne wytyczne odnośnie zakresów temperatury, jaka powinna panować w biurze oraz innych zakładach pracy.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1997 roku mówi, że temperatura powinna być dostosowana do charakteru wykonywanej pracy. W przypadku pracy biurowej temperatura w pomieszczeniu nie powinna być niższa niż 18 stopni Celsjusza ani wyższa niż 30 stopni Celsjusza, choć prawo pracy nie określa jednoznacznie maksymalnej dopuszczalnej temperatury. Przepisy BHP regulują również takie kwestie jak poziom wilgotności powietrza oraz wentylacja w biurze. Zgodnie z przepisami powietrze w biurze powinno być czyste, czyli nie zawierać szkodliwych pyłów i zanieczyszczeń. Z tego względu klimatyzacja biurowa oraz systemy grzewcze działające na zasadzie nawiewu wymagają regularnej konserwacji.

Kiedy konieczne jest dodatkowe ogrzewanie biura?

Ogrzewanie centralne to obecnie standard w większości budynków. Ciepło może być zapewniane przez gminę/miasto, może też być produkowane i rozprowadzane przez wewnętrzny system grzewczy budynku. Optymalna temperatura w biurze, zapewniająca większości osób komfort termiczny, to 20–25 stopni Celsjusza. Ogrzewanie centralne nie zawsze może taką temperaturę zapewnić, na przykład w czasie dużych mrozów, zwłaszcza w przypadku niedostatecznej izolacji termicznej budynku. Jeśli temperatura w biurze spadnie poniżej 18 stopni Celsjusza, pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków zawodowych. Jednak większość pracodawców dba nie tylko o niezbędne minimum temperatury, ale także o komfort zatrudnionych osób. W celu uzyskania w pomieszczeniach biurowych optymalnej temperatury przydatne są urządzenia takie jak

kominki, promienniki, wentylatory grzewcze, grzejniki olejowe, ceramiczne lub konwekcyjne. Mają one różne parametry i można dobrać je odpowiednio do wielkości pomieszczenia i potrzeb.

Dlaczego komfort termiczny w biurze jest ważny?

Pojęcie komfort termiczny jest względne, jednak można określić go jako sytuację, kiedy pracownikom biura nie jest ani za zimno, ani zbyt gorąco. Niedostateczne ogrzewanie biura zimą, a także nadmierna klimatyzacja biurowa w czasie upałów mogą negatywnie wpływać na samopoczucie oraz zdrowie przebywających w takich warunkach osób. Może to przyczyniać się do zwiększonej absencji w pracy z powodu chorób, a także zmniejszać wydajność i tempo wykonywania obowiązków służbowych. Marznący pracownik z pewnością nie czuje się dobrze w niedogrzanym biurze, może mieć też trudności z koncentracją i skupieniem uwagi. Nie należy także przesadzać w drugą stronę, czyli nadmiernie ogrzewać pomieszczeń biurowych. Zbyt wysoka temperatura w biurze niekorzystnie wpływa na osoby starsze, z problemami ze strony układu krążenia. Nie sprzyja też koncentracji i wydajności pracy. Dodatkowo nagła zmiana temperatury po wyjściu z przegrzanego biura na mróz to gotowy przepis na przeziębienie. Dotyczy to również odwrotnej sytuacji, czyli nadmiernego klimatyzowania pomieszczeń latem. Zbyt intensywna klimatyzacja biurowa jest jedną z głównych przyczyn przeziębień pracowników w czasie, gdy na zewnątrz panuje upał. Różnica między temperaturą w klimatyzowanym pomieszczeniu a tą na zewnątrz nie powinna przekraczać 6 stopni Celsjusza – gdy jest większa, łatwo o przeziębienie.

Ogrzewanie biura – jak zminimalizować koszty?

Oszczędne ogrzewanie to priorytet nie tylko ze względu na inflację. Chodzi również o zrównoważoną gospodarkę, czyli ograniczenie wpływu emisji CO2 na środowisko naturalne. Z tego względu warto postawić na systemy grzewcze nowej generacji, takie jak na przykład systemy HVAC, które umożliwiają zarówno ogrzewanie, jak i wentylację i klimatyzację. Klimatyzacja i ogrzewanie mogą iść w parze, zapewniając pracownikom komfort termiczny niezależnie od pory roku! Dobrym rozwiązaniem ze względu na redukcję kosztów jest również izolacja termiczna budynku, tak by zminimalizować straty ciepła. Jeśli nie jest możliwe ocieplenie budynku, można choćby zadbać o szczelność okien i zainwestować w zasłony oraz kotary chroniące przed chłodem z zewnątrz. Efektywne ogrzewanie gwarantują systemy grzewcze, które zapewniają monitoring temperatury, dzięki któremu możliwa jest regulacja temperatury w pomieszczeniach. Systemy grzewcze tego typu dostosowują ilość generowanego ciepła do temperatury na zewnątrz i do tej panującej wewnątrz budynku. Na przykład mogą automatycznie wyłączać się, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 12 stopni i włączać się, gdy temperatura wewnątrz pomieszczeń spadnie poniżej 18 stopni.

W Manutan znajdziesz przydatne produkty, które zapewnia właściwe ogrzewanie biura:

  • Konwektor elektryczny, 2000 W, kod SKU: 1500031

Ten przenośny grzejnik elektryczny szybko dogrzeje każde pomieszczenie. Temperaturę ogrzewania można regulować za pomocą termostatu i ustawienia mocy w trzech stopniach (750 W, 1250 W, 2000 W).

  • Konwektory Eurom Alutherm Wi-Fi, kod SKU:   1501851

To inteligentne konwektory elektryczne z podłączeniem do Wi-Fi i sterowaniem przez aplikację mobilną lub pilot zdalnego sterowania. Mają wyświetlacz LED z przyciskami sterującymi i wyświetlaniem aktualnych ustawień.

  • Mobilne grzejniki olejowe Taurus Alpatec Agadir, kod SKU: 1501848

Ciche elektryczne grzejniki olejowe, przeznaczone do ogrzewania biur – przez krótki czas po wyłączeniu ogrzewają całe pomieszczenie. Składają się, zależnie od mocy, z od 7 do 11 ogniw grzewczych.

  • Panele grzewcze Eurom Wi-Fi, kod SKU: 1501949

Cienkie, bezramowe sufitowe panele grzewcze na podczerwień ze sterowaniem Wi-Fi zapewniają 30-procentową oszczędność energii w porównaniu z tradycyjnymi panelami grzewczymi.