Jak wyposażyć apteczkę w miejscu pracy i na co zwrócić uwagę?

Apteczki pierwszej pomocy w miejscu pracy nie mają przepisanego obowiązkowego składu. Muszą być jednak łatwo dostępne dla wszystkich pracowników i wyraźnie oznaczone. Wyposażenie apteczki należy również monitorować pod kątem daty przydatności wszystkiego, co znajduje się w środku. Dowiedz się, co powinno być w apteczce oraz czym się kierować, kompletując wyposażanie apteczki w zakładzie pracy.

zawartość apteczki w miejscu pracy

Skład apteczki pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Jeśli próbujesz znaleźć listę tego, co powinna zawierać apteczka w miejscu pracy w przepisach i normach, szukasz na próżno. Jeśli chodzi o wyposażenie apteczki zakładowej, przepisy milczą – nigdzie nie podano zawartości apteczki pierwszej pomocy w miejscu pracy. Zawartość apteczki w zakładzie pracy powinna być zawsze dostosowana do konkretnych zagrożeń związanych z charakterem pracy (i miejsca pracy) i skonsultowana z lekarzem oraz pracodawcą.

Na przykład należy się zastanowić, jaki powinien być skład apteczki zakładowej, jeśli praca jest wykonywana zewnątrz, na placu budowy lub w lesie: jakiej ochrony potrzebowaliby pracownicy po skaleczeniu piłą lub upuszczeniu młotka na stopę. W biurze natomiast często istnieje ryzyko poparzenia gorącą wodą z czajnika. Osoby pracujące przy monitorach z pewnością ucieszą się, jeśli apteczka BHP będzie zawierać np. nawilżające krople do oczu.

Miejsca pracy na zewnątrz lub zmiany nocne muszą być również wyposażone w środki umożliwiające szybkie wezwanie pomocy medycznej. Na przykład w recepcjach budynków administracyjnych zwykle znajduje się telefon, który jest przeznaczony tylko do komunikacji ze służbami ratunkowymi.

Pracownicy powinni być przeszkoleni nie tylko w zakresie udzielania pierwszej pomocy, ale także znać zasady ewakuacji. Przeczytaj, jak postępować podczas ewakuacji i jak prawidłowo oznaczać wyjścia ewakuacyjne.

Gdzie powinna znajdować się apteczka pierwszej pomocy?

Jako pracodawca musisz zapewnić odpowiednią liczbę apteczek w stosunku do wielkości firmy (i liczby pracowników). Jedna apteczka wystarcza na 15–20 osób. Jeśli Twój zakład obejmuje kilka pięter, apteczka BHP powinna znajdować się na każdym piętrze.

Nie ma regulacji, gdzie powinna znajdować się apteczka pierwszej pomocy w zakładzie pracy i jak należy ją przechowywać. Umieść ją tam, gdzie będzie łatwo dostępna, a co najważniejsze, powiedz wszystkim swoim pracownikom, gdzie się znajduje. Najlepiej od razu po tym, gdy rozpoczną pracę w firmie. Nie ma znaczenia, czy przymocujesz apteczkę do ściany w przedpokoju, czy włożysz do szuflady w kuchni. Zgodnie z prawem apteczka BHP musi być widocznie oznaczona białym krzyżykiem na zielonym tle lub odwrotnie.

Apteczka zakładowa – wyposażenie: podstawą są bandaże i plastry

Jeśli po raz pierwszy kompletujesz wyposażenie apteczki w zakładzie pracy i przeszkadza Ci, że zawartość nie jest nigdzie bezpośrednio zdefiniowana, nie martw się; apteki i specjalistyczne sklepy z artykułami biurowymi zazwyczaj sprzedają podstawowe wyposażenie apteczek jako gotowy zestaw. Na przykład w Manutan znajdziesz apteczki BHP w trzech rodzajach w zależności od poziomu ryzyka w miejscu pracy: do biura, magazynu i hali produkcyjnej.

Na przykład wyposażenie apteczki pierwszej pomocy do magazynu uwzględnia więcej bandaży i sterylnych opatrunków niż zestaw przeznaczony do biur. Apteczka BHP do hali produkcyjnej zawiera również np. żel na oparzenia czy płyn do przemywania oczu.

Po konsultacji z lekarzem medycyny pracy możesz po prostu osobno zakupić inne potrzebne środki niezbędne przy pierwszej pomocy.

Podstawowe wyposażenie apteczki w zakładzie pracy obejmuje:

  • plastry,
  • opatrunki sterylne,
  • bandaże elastyczne,
  • trójramienną chustę,
  • żel na oparzenia,
  • folię izotermiczną,
  • sterylne pęsety,
  • zestaw do resuscytacji,
  • nożyce,
  • rękawiczki chirurgiczne,
  • instrukcję udzielania pierwszej pomocy.

Skład apteczki pierwszej pomocy w zakładzie pracy: sprawdzaj datę ważności

Okręgowa inspekcja pracy lub okręgowa stacja higieny mogą przyjść do twojej firmy na kontrolę. Najczęściej sprawdzają lokalizację i oznakowanie apteczek oraz datę ważności.

Roztwory dezynfekujące i sterylne bandaże w apteczce pierwszej pomocy nie mogą być przeterminowane. Pozostałe materiały opatrunkowe należy skontrolować po upływie ich ważności, a jeśli ich opakowanie nie jest uszkodzone, można je pozostawić w apteczce maksymalnie przez 5 lat od daty ważności.

Kupując nowe wyposażenie apteczki, poświęć pół godziny i zapisz listę wszystkich dat ważności na papierze (możesz ją umieścić bezpośrednio w apteczce) lub w arkuszu kalkulacyjnym na komputerze. Przypisz na przykład jednego pracownika, który będzie odpowiedzialny za regularne sprawdzanie tej listy i ewentualny zakup nowych środków.

Skład apteczki zakładowej: czy powinny się w niej znaleźć tabletki przeciwbólowe?

Nie. Apteczka w pracy nie musi zawierać leków przeciwbólowych takich jak Ibuprom. Jednak w przypadku ostrych dolegliwości pracownicy powinni mieć możliwość wizyty u lekarza.

Jeśli chcesz udostępnić te leki swoim pracownikom, trzymaj je oddzielnie – nie powinny wchodzić w skład apteczki pierwszej pomocy w zakładzie pracy .

Obowiązkowe wyposażenie apteczki w zakładzie pracy w czasie pandemii: maski, dezynfekcja i testy

Chociaż nie jesteś prawnie zobowiązany do zapewnienia wszystkim pracownikom ochrony na usta i nos, w obecnej sytuacji zalecamy posiadanie przynajmniej kilku masek dostępnych w miejscu pracy. W ten sam sposób nie zostawiaj zamkniętego środka dezynfekującego w apteczce.

Dziś dezynfekcja przy wejściu i w toaletach to już standard. Konieczność testowania pracowników w miejscu pracy zmienia się regularnie. Chociaż nie jest to obowiązkowe, dobrym pomysłem jest posiadanie kilku testów w magazynie do użytku awaryjnego.