10 niezbędnych elementów, by stworzyć ergonomiczne stanowisko pracy

Ergonomia pracy zmniejsza ryzyko wystąpienia MSD i zwiększa produktywność. Odkryj 10 niezbędnych elementów wyposażenia stanowiska pracy.

Mysz wertykalna

Czy jest lepszy czas na zadbanie o zdrowie pracowników niż teraz? Jak mówi przysłowie: „lepiej zapobiegać, niż leczyć”. Zaburzenia mięśniowo-szkieletowe (MSD) są odpowiedzialne za obniżoną wydajność i zwiększoną absencję w pracy. Zmniejsz to ryzyko, zapewniając ergonomiczne stanowisko pracy. Jaka jest ergonomia stanowiska pracy? Warunkiem użytkowania danego sprzętu jest ergonomia, a nie sam przedmiot. Każdy element wyposażenia musi być dostosowany do specyficznych potrzeb jego użytkownika. Ergonomiczny kształt promuje dobrą postawę, zmniejsza napięcie i poprawia krążenie krwi. Pomaga chronić zdrowie twoich pracowników.

Odkryj 10 elementów wyposażenia biur, warsztatów lub laboratoriów:

 1. Fotel biurowy ergonomiczny

 2. Podnóżek do biura

 3. Podstawka pod monitor

 4. Uchwyt na dokumenty

 5. Ergonomiczna klawiatura

 6. Mysz wertykalna

 7. Biurko siedząco-stojące

 8. Mata antyzmęczeniowa

 9. Krzesło warsztatowe

 10. Krzesło laboratoryjne

1. Ergonomiczne krzesło biurowe

Przebywanie przez dłuższy czas w pozycji siedzącej zwiększa ryzyko bólu pleców. Fotel biurowy ergonomiczny zapewnia optymalne warunki pracy, niezależnie od tego, czy osoba pracuje w biurze, czy w domu. Został zaprojektowany tak, aby wspierać i dostosowywać się do wagi i wzrostu użytkownika, jednocześnie zapewniając wygodną postawę ciała.

Krzesła biurowe należy dobierać do czynności. Aby stanowisko pracy spełniało zasady ergonomii, samo siedzisko nie wystarczy. Czasami potrzebny jest także podnóżek i stojak pod monitor. Wszystkie te elementy razem wzięte umożliwiają przyjęcie dobrej postawy.

2. Podnóżek do biura

Kolejna ważna zasada ergonomii stanowiska pracy: stopy muszą leżeć płasko na podłodze. Jeśli biurko nie ma regulacji wysokości, często trzeba je wyposażyć w podnóżek, który można regulować na wysokość i przechylać. Prawidłowo zainstalowany zmniejsza nacisk na nogi i plecy.

Dla optymalnego komfortu dostępna jest szeroka gama podnóżków. Niektóre modele posiadają strefy masażu przeciwzmęczeniowego i antystresowego. Te drobne szczegóły mają znaczenie, jeśli chodzi o tworzenie przyjemnych warunków pracy.

3. Stojak pod monitor

Jedną z podstawowych zasad ergonomicznego stanowiska komputerowego jest wysokość ekranu. Górna część monitora powinna znajdować się na wysokości oczu. Podstawka monitora pozwala na dopasowanie do użytkownika.

Takie wyposażenie wymusza utrzymywanie głowy w pozycji pionowej, a tym samym zmniejsza napięcie kręgów szyjnych i ramion. Zmęczenie wzroku jest również zmniejszone dzięki idealnemu kątowi widzenia dla zbieżności i adaptacji oczu.

4. Uchwyt na dokumenty

Uchwyt na dokumenty to podstawa organizowania stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii. Wprowadzanie danych podczas przeglądania dokumentu powoduje napięcie mięśni i sprzyja nawracającej złej postawie. Uchwyt na dokumenty umieszczony w przestrzeni między klawiaturą a komputerem zmniejsza zmęczenie oczu i szyi.

Te akcesoria nie są zagrożeniem dla środowiska naturalnego. Wersje podstawowe mogą być wykonane z materiałów nadających się do recyklingu i ponownego wykorzystania. Możesz w ten sposób ułatwić pracę swoim pracownikom, wybierając gamę produktów zgodnych z wymogami ekologii.

5. Ergonomiczna klawiatura

Ergonomiczne stanowisko pracy biurowej należy uzupełnić o odpowiednią klawiaturę. Ergonomiczna klawiatura nie posiada klawiatury numerycznej, co skraca odległość między prawą ręką a myszą. Zmniejszając zakres ruchu, unikasz rozwoju MSD.

Do prac księgowych można w razie potrzeby zainstalować zewnętrzną klawiaturę numeryczną. Niektóre klawiatury są zakrzywione, aby zapewnić jak najwygodniejszą pozycję nadgarstka. Dwuczęściowe dzielone klawiatury pozwalają zrelaksować przedramiona.

6. Mysz wertykalna

Klasyczna mysz powoduje ucisk na żyły i nerwy poniżej nadgarstka. Powoduje to zaburzenia, takie jak zespół cieśni nadgarstka lub zapalenie ścięgna. Zdecydowanie zaleca się używanie myszy wertykalnej, aby ograniczyć te zagrożenia. Została ona zaprojektowana tak, by zapewnić ergonomiczne stanowisko pracy biurowej. Jej konstrukcja podąża za naturalnym pochyleniem dłoni, zmniejszając w ten sposób obszary napięcia.

Przystosowanie się do nowej myszy może zająć kilka tygodni. Wskazane jest, aby początkowo naprzemiennie używać starej myszy. Dla optymalnego komfortu powinien być dopasowany do wielkości dłoni użytkownika. Istnieją nawet modele oburęczne.

Ergonomiczne stanowisko pracy: 10 niezbędnych elementów

7. Biurko siedząco-stojące

Siedzenie lub stanie przez dłuższy czas ma wpływ na zdrowie. Dlatego ergonomiczne stanowisko pracy siedząco-stojące w biurze, recepcji czy warsztacie jest idealnym elementem wyposażenia. Naprzemienne siedzenie i stanie zmniejsza ryzyko bólu pleców i zaburzeń krążenia.

Stoły warsztatowe, stoły konferencyjne lub biurka są dostępne w ergonomicznej wersji z regulacją wysokości. Modele ręczne lub elektryczne umożliwiają szybką zmianę pozycji podczas pracy.

8. Mata antyzmęczeniowa

W przypadku ergonomicznego stanowiska pracy w środowisku przemysłowym, takim jak laboratorium, mata antyzmęczeniowa jest koniecznością. Długotrwałe stanie w pozycji stojącej powoduje słabe krążenie krwi i żylaki. Istnieje również zwiększone ryzyko zapalenia powięzi podeszwowej oraz dolnej części pleców.

Mata antywzmęczeniowa zwiększa mikroruchy stóp i pomaga równomiernie rozłożyć ciężar. Stanie przez dłuższy czas jest stresujące dla organizmu. Dlatego tak ważne jest uzupełnienie wyposażenia warsztatu o stoły i krzesła siedząco-stojące, które ułatwiają zmianę pozycji pracy.

9. Ergonomiczne krzesło warsztatowe

Ergonomia stanowiska pracy w warsztacie lub laboratorium wymaga odpowiednich siedzisk. Zła postawa jest przyjmowana tak szybko, że potrzebne są praktyczne i wygodne siedzenia, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia MSD.

Krzesło warsztatowe jest stabilne i elastyczne. Umożliwia precyzyjną pracę przy jednoczesnym zapewnieniu swobody ruchów. Jego regulowana wysokość dopasowuje się zarówno do wysokości blatu, jak i wzrostu użytkownika.

10. Krzesło laboratoryjne

Krzesło labolatoryjne zostało zaprojektowane z myślą o ograniczeniu problemów zdrowotnych spowodowanych siedzeniem. Koryguje położenie miednicy w celu utrzymania fizjologicznej krzywizny pleców. Ułożenie nóg tworzy kąt, który ma na celu wspomaganie krążenia krwi w kończynach dolnych.

Dopasowuje się do ruchów, a nie odwrotnie. Pochylanie się do przodu lub na boki staje się wtedy znacznie mniej ograniczające dla ciała. To ergonomiczne siedzisko jest szczególnie polecane do laboratoriów. Możesz go również używać w biurze, aby zachować idealną postawę podczas pracy. Kiedy dostosujesz je do swoich potrzeb, bardzo szybko odczujesz korzyści.

Organizacja stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii uwzględnia specyficzne potrzeby każdej osoby. Ponadto sprzęt PRM (osoby o ograniczonej sprawności ruchowej) tworzy środowisko pracy zarówno ergonomiczne, jak i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Spraw, aby dobre samopoczucie w miejscu pracy stało się dźwignią wydajności dla twojej firmy.