Definicja, narzędzia i zalety Lean Management

Dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o Lean Management i zaletach tej metody dla poprawy zbiorowej wydajności w miejscu pracy!

Lean Management - Definicja, narzędzia i zalety

Lean Management to metoda zarządzania i organizowania pracy, mająca na celu poprawę wyników firmy.

W tym artykule znajdziesz wszystkie informacje o Lean Management:

    • Definicję Lean Management;

    • Początki Lean Management;

    • 5 podstawowych zasad Lean Management;

    • Różne narzędzia Lean Management;

    • Zalety Lean Management.

Definicja Lean Management

Lean Management to metoda zarządzania i organizacji pracy zainspirowana systemem produkcyjnym Toyoty. Ma na celu poprawę wyników firmy, a dokładniej jakości i rentowności jej produkcji.

Lean Management optymalizuje procesy poprzez skrócenie czasu poświęcanego na zadania bez wartości dodanej (niepotrzebne operacje lub transport, czas oczekiwania, nadprodukcja itp.), przyczyny niskiej jakości i komplikacje. Metoda ta wspierana jest w znacznej mierze przez menedżerów, aby zapewnić pracownikom pracę w jak najlepszych warunkach. Lean Management przyjmuje dwa główne cele: pełna satysfakcja klientasukces każdego pracownika.

Sformalizowane przez amerykańskich naukowców z Massachusetts Institute of Technology (MIT) Lean Management to angielskie wyrażenie ze znaczącym słowem kluczowym. „Lean” oznacza bowiem „bez dodatków”. Jest to odzwierciedlenie idei zredukowania czegoś do niezbędnych działań, usunięcia tego, co zbędne – to właśnie tworzy podstawę tej metody.

Początki Lean Management

Pod koniec lat 40. XX wieku, kiedy Toyota położyła podwaliny pod Lean Manufacturing, celem było ograniczenie procesów niedodających wartości do produktu końcowego.

W ten sposób liderom udało się osiągnąć znaczną poprawę w zakresie produktywności, wydajności, czasu produkcji i rentowności.

Dzięki temu znaczącemu wpływowi myślenie Lean rozprzestrzeniło się na wiele branż i przekształciło się w 5 podstawowych zasad Lean Management określonych przez Lean Management Institute.

Termin „Lean” został ukuty przez Johna Krafcika (prezesa Google ds. projektu samojezdnych samochodów Waymo, od 2015 do 2021 r.) w jego artykule z 1988 r. Triumph of the Lean Production System.

5 podstawowych zasad Lean Management

Aby skutecznie wdrażać Lean Management w firmie, konieczne jest przestrzeganie 5 podstawowych zasad tej metody.

1. Określ wartość

Do czego dąży każda firma? Jej cel to zaoferowanie produktu lub usługi, za którą klient jest gotów zapłacić. Aby to zrobić, musi dodać wartość do swojej oferty, zgodnie z potrzebami klientów.

Wartość oferty polega na zdolności firmy do rozwiązania problemu klienta, a dokładniej na części rozwiązania, za którą klient jest skłonny zapłacić. Wszelkie inne działania lub procesy, które nie dodają wartości do produktu końcowego, są uważane za zbędne.

Dlatego powinieneś najpierw określić wartość, jaką chcesz wnieść do swojej oferty, a następnie bardzo jasno ją zdefiniować. Ten pierwszy krok pomoże ci łatwiej przejść do drugiego.

2. Mapuj łańcuch wartości

W tym miejscu dosłownie musisz zmapować przepływ pracy swojej firmy. Powinno to obejmować wszystkie działania i osoby zaangażowane w dostarczenie produktu końcowego do klienta. W ten sposób będziesz w stanie zidentyfikować kroki w procesie, które nie wnoszą żadnej wartości.

Zastosowanie tej zasady pokaże, gdzie generowany jest zysk i w jakim stopniu poszczególne etapy procesu dodają lub nie dodają wartości.

Gdy już zmapujesz swój łańcuch zysków, znacznie łatwiej będzie zobaczyć, które procesy należą do jakich zespołów i kto jest odpowiedzialny za monitorowanie, ocenę i ulepszanie każdego procesu. Ten przegląd pozwoli zidentyfikować i wyeliminować kroki, które nie dodają wartości.

3. Tworzenie ciągłego przepływu pracy

Gdy już opanujesz swój łańcuch zysków, musisz upewnić się, że przepływ pracy każdego zespołu pozostaje płynny. To może zająć trochę czasu.

Opracowywanie produktu lub usługi często wiąże się z pracą zespołową między działami. Wąskie gardła i przerwy mogą wystąpić w dowolnym momencie. Jednak dzieląc zadania na mniejsze części i wizualizując przepływ pracy, możesz łatwo wykryć i usunąć przeszkody w tym procesie.

4. Stwórz system trakcyjny

Stabilny przepływ pracy umożliwia twoim zespołom wykonywanie zadań znacznie szybciej i przy mniejszym wysiłku. Jednak w celu zapewnienia tej stabilności należy zadbać o stworzenie systemu trakcji w ramach metodologii Lean.

W takim systemie praca jest wykonywana tylko wtedy, gdy jest na nią zapotrzebowanie. W ten sposób optymalizuje się pojemność zasobów: są one uruchamiane tylko wtedy, gdy istnieje rzeczywista i konkretna potrzeba.

Weźmy metaforę restauracji. Wchodzisz i składasz zamówienie. Restaurator przyjmuje zamówienie i zaczyna przygotowywać posiłek. Nie gotuje z wyprzedzeniem dużej ilości potraw, ponieważ nie ma realnego popytu, a te potencjalnie zbędne potrawy mogą stać się zmarnowanymi zasobami.

5. Ciągłe doskonalenie

Po wykonaniu wszystkich powyższych kroków zbudowałeś swój system Lean Management. Pamiętaj jednak, aby zwrócić uwagę na ten ostatni i prawdopodobnie najważniejszy krok.

Pamiętaj, że twój system nie jest izolowany i statyczny. W każdym z poprzednich kroków mogą pojawić się problemy. Dlatego musisz zadbać o to, aby pracownicy na wszystkich poziomach byli zaangażowani w ciągłe doskonalenie procesu.

Istnieje kilka technik zachęcania do ciągłego doskonalenia. Na przykład każdy zespół może odbyć codzienne spotkanie, aby omówić, co zostało zrobione, co pozostało do zrobienia i ewentualne przeszkody – łatwy sposób na optymalizację procesu każdego dnia.

Rosnąca popularność zasad Lean wynika z faktu, że koncentrują się one na doskonaleniu wszystkich aspektów procesu pracy i obejmują wszystkie poziomy hierarchii firmy.

Lean Management - na czym polega

Różne narzędzia Lean Management

Narzędzia Lean są często opisywane jako rozwiązania do nauki i eksperymentowania. Pracownicy przyjmują je i współpracują w procesie ciągłego doskonalenia.

Dostępnych jest wiele narzędzi, ale oto kilka przykładów:

    • Metoda 5S (selekcja, systematyka, sprzątanie, standaryzacja i samodyscyplina) w celu optymalizacji środowiska pracy i zmniejszenia marnowanego czasu;

    • Metoda Six Sigma poprawiająca jakość i wydajność procesów;

    • Zarządzanie wizualne w celu wymiany informacji i rozwiązywania problemów;

    • Metoda Kaizen do ciągłego doskonalenia procesów;

    • Metoda SMED w celu skrócenia czasu zmiany serii;

    • Metoda Kanban do optymalizacji zarządzania zapasami;

    • Metoda Mapowania Strumienia Wartości (VSM) do analizy procesów i identyfikacji przeszkód.

Chociaż Lean Management wywodzi się z branży motoryzacyjnej, to jest obecnie szeroko stosowany, niezależnie od sektora lub wielkości firmy. Koncepcja została również dostosowana, podobnie jak w przypadku Lean Purchasing, który koncentruje się na doskonałości operacyjnej w działach zakupów.

Zalety Lean Management

Wdrażanie metod Lean Management wiąże się z istotnymi korzyściami dla menedżerów:

    • Koncentracja: Stosując metodologię Lean, możesz ograniczyć marnotrawstwo. W rezultacie twoi pracownicy skoncentrują się na działaniach, które naprawdę dodają wartości.

    • Większa produktywność i wydajność: Pracownicy, którzy koncentrują się na tworzeniu wartości, będą bardziej produktywni i wydajni, ponieważ nie rozpraszają ich niejasne zadania.

    • Inteligentniejszy proces: ustanawiając system trakcyjny, możesz zapewnić pracę tylko wtedy, gdy istnieje rzeczywiste zapotrzebowanie.

    • Lepsze wykorzystanie zasobów: Opierając produkcję na rzeczywistym zapotrzebowaniu, możesz wykorzystywać tylko potrzebne zasoby, unikając w ten sposób marnotrawstwa.

Dzięki temu firma i pracownicy staną się znacznie bardziej elastyczni i będą w stanie dużo szybciej reagować na potrzeby konsumentów. Zasady Lean Management pozwalają stworzyć stabilny system produkcyjny, który poprawi ogólną wydajność twojej firmy.