Na czym polega zrównoważony łańcuch dostaw?

Coraz więcej firm angażuje się w zrównoważoną gospodarkę. W ten sposób starają się eliminować negatywny wpływ na środowisko naturalne oraz dbać o zdrowie i dobre samopoczucie swoich pracowników. Dowiedz się, czym jest zrównoważony łańcuch dostaw (tzw. zielony łańcuch dostaw) i jak go stworzyć.

czym jest zrównoważony łańcuch dostaw

Co to jest łańcuch dostaw?

Jeśli chodzi o łańcuch dostaw, definicja jest następująca: jest to system wszystkich procesów zachodzących między podstawowym surowcem a klientem końcowym. Organizacja dostaw i planowanie łańcucha dostaw, czyli w skrócie łańcuch dostaw, obejmuje wszystkie osoby zaangażowane w proces dostarczenia produktu do klienta: producentów, dostawców, sprzedawców i przewoźników.

Łańcuch dostaw – przykłady

Gdy bierzemy pod uwagę łańcuch dostaw, przykład może być następujący: klient zamawia krzesło, które jest wyprodukowane z drewna. Między drzewem (surowcem na krzesło) a klientem zachodzi łańcuch procesów, które przekształcają drzewo w krzesło i pozwalają dostarczyć je klientowi – od wycinki drzewa przez pracę stolarza, dostawę towaru do sklepu, pakowanie towaru i finalnie do dostarczenia krzesła do klienta.

Im więcej firm uczestniczy w łańcuchu dostaw, tym jest on dłuższy i bardziej złożony.

Zrównoważony (zielony) łańcuch dostaw w ramach CSR

W ostatnich latach coraz więcej firm stara się przekształcić swoją działalność zgodnie z zasadami zrównoważonej gospodarki. Oznacza to, że na każdym etapie procesu, jakim jest łańcuch dostaw, sprawdzają jego wpływ na środowisko i społeczeństwo. W ten sposób starają się zachowywać z szacunkiem wobec planety, swoich pracowników i całej firmy.

Firmy coraz częściej przestrzegają zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility). Firmy te dobrowolnie zobowiązują się do:

  • prowadzenia działalności z poszanowaniem środowiska i przestrzeni publicznej,
  • traktowania pracowników z szacunkiem,
  • pielęgnowania odpowiedzialnych relacji z partnerami biznesowymi i klientami.

Wpływa na to nie tylko świadomość samych firm i ich dążenie do odpowiedzialnego zachowania, ale także coraz większa liczba przepisów prawnych, które je do tego obligują.

Na wdrożenie bardziej zrównoważonej gospodarki znacząco wpłynęła również pandemia COVID-19, podczas której wiele firm borykało się z ogromnymi niedoborami dostaw z Azji. Menedżerowie firm zdali sobie sprawę, że nie mogą polegać tylko na globalnym łańcuchu dostaw i zaczęli bardziej koncentrować się na źródłach lokalnych.

Zrównoważony rozwój najczęściej znajduje odzwierciedlenie w dwóch obszarach, którymi są:

  • normy mające na celu ochronę środowiska, odpowiadające na problem degradacji środowiska naturalnego, wylesianie, emisje gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczenie wody,
  • standardy społeczne, które obejmują uczciwe warunki pracy oraz zdrowie i bezpieczeństwo pracowników.

Jedną z ważnych regulacji, które będą miały wpływ na zachowanie spółek, jest przygotowywana dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) dotycząca raportowania danych niefinansowych, która wejdzie w życie w 2024 roku. Obecnie dyrektywą CSRD jest objętych 150 firm w Polsce, a od 1 stycznia 2024 nowe obowiązki raportowe będą dotyczyć grupy ponad 3500 polskich przedsiębiorstw.

Dyrektywa będzie obowiązywała dla wszystkich firm zatrudniających ponad 250 pracowników i mających roczny obrót przekraczający 40 milionów euro. Jeśli więc jeszcze nie pracujesz nad kwestią zrównoważonego rozwoju w swojej firmie, najwyższy czas zacząć.

Zgodnie z CSRD firmy będą musiały ujawniać informacje o swoich relacjach z otoczeniem, o obszarze społecznym oraz o zarządzaniu firmą. Raporty pozafinansowe będą równie ważne jak publikowanie wyników ekonomicznych.

Za pomocą tego środka Unia Europejska nie tylko odpowiada na wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi, ale także stara się łagodzić inne negatywne skutki dla środowiska.

Działanie CSRD pomoże też skierować inwestorów do „bardziej zielonych biznesów”, w tym wdrożyć zrównoważony globalny łańcuch dostaw, a wyniki raportu niefinansowego spółki zadecydują np. o tym, czy i jak korzystnie dana firma uzyska kredyt w banku.

Chociaż CSRD zacznie obowiązywać dopiero w 2024 r., wiele firm już zgłasza tak zwane wyniki ERG. Uwzględniają one między innymi wpływ firmy na środowisko, społeczeństwo oraz ogólną przejrzystość i etyczne zarządzanie. Dla wielu inwestorów ERG jest wskaźnikiem krytycznym.

Jak wdrożyć zrównoważony rozwój w firmie: 5 wskazówek od Manutana

Dążenie do zrównoważonego rozwoju jest również określone w kontekście łańcucha dostaw firm. Tradycyjne cele, takie jak niskie koszty produkcji czy szybkie terminy dostaw, wypierają inne, ekologiczne czy społeczne priorytety.

W Manutan również stopniowo wprowadzamy zasady CSR, które są przyjazne dla planety i ludzi. W naszym sklepie internetowym znajdziesz ponad 15 000 zrównoważonych produktów. W katalogu zebraliśmy 5 kroków, które zmienią Twój łańcuch dostaw w bardziej zrównoważony system.

Oto one:

1. Staraj się transportować towary tak, by obniżyć ślad węglowy

Im krótszy dystans pokonuje towar, tym lepiej. Staraj się zoptymalizować trasę – jeśli sprowadzasz towar od wielu dostawców, niekoniecznie musi on jechać do Twojego magazynu, skorzystaj z opcji wysyłki bezpośrednio od dostawców i tym samym skróć drogę towaru do klienta.

Więcej wskazówek, jak Twoja firma może stać się bardziej ekologiczna, znajdziesz na naszym blogu.

2. Zmniejsz ilość odpadów i kontroluj zużycie energii

Wprowadź w firmie zasady gospodarki o obiegu zamkniętym: odsprzedaj zwrócony lub uszkodzony towar – np. wprowadź opcję wyprzedaży. Zmniejsza to ilość odpadów, a produkty są ponownie wykorzystywane.

Oferuj towary wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu i samodzielnie poddaj recyklingowi zwrócone, niesprzedane lub uszkodzone towary i zastanów się, jak możesz wykorzystać odpady operacyjne. Na przykład w firmie Manutan ponownie wykorzystujemy oryginalne opakowanie zwróconych towarów lub używamy ich jako materiału wypełniającego.

Wskazówka od Manutan: Zrównoważone produkty oznaczamy zieloną etykietą „produkt przyjazny dla środowiska”.

Napisaliśmy artykuł o wprowadzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym w firmie dostępny tutaj.

3. Dbaj o zdrowie i dobre samopoczucie swoich pracowników

Dla firmy przestrzegającej zasad CSR troska o pracowników jest równie ważna jak troska o planetę. Dbaj o bezpieczeństwo, ergonomię miejsca pracy, przestrzegaj przerw na odpoczynek, staraj się poprawiać warunki pracy zdalnej lub na nocną zmianę. I regularnie proś pracowników o ich opinię i komentarze.

4. Współpracuj z odpowiedzialnymi dostawcami

Kupuj jak najwięcej od lokalnych dostawców, aby skrócić swój łańcuch dostaw. W Manutan w ostatnich latach szukaliśmy partnerstwa z dostawcami z Europy. Oprócz uproszczenia logistyki ma to jeszcze jedną zaletę: firmy te muszą przestrzegać szeregu zobowiązań środowiskowych i społecznych nałożonych przez Unię Europejską.

Wskazówka od Manutan: Pochodzenie produktów wskazujemy w sklepie internetowym flagą danego kraju lub Unii Europejskiej.

5. Sformułuj politykę CSR w swojej firmie

Sformułuj strategię zrównoważonego rozwoju i zasady CSR w Twojej firmie – pomoże Ci w tym na przykład Platforma Biznesowa dla firmy.

Nie zapomnij podzielić się swoimi zobowiązaniami, celami i osiągnięciami z pracownikami i opinią publiczną. Zasady zrównoważonego rozwoju zasługują na to, by być powszechnie znane.


Więcej powiązanych artykułów