.

Praca zdalna – obowiązki pracodawcy. Jak w pełni wyposażyć pracowników do home office?

W czasie pandemii koronawirusa praca zdalna i domowe biuro stały się codziennością. Z analiz rynku pracy wynika, że po zakończeniu pandemii nawet jedna trzecia pracowników pracuje z domu. Dlatego napisaliśmy artykuł o tym, jak wybrać sprzęt do pracy zdalnej i ułatwić pracę z domu. Gdy w grę wchodzi praca zdalna, sprzęt musi być odpowiedniej jakości, by nie zrujnował kręgosłupa.

co potrzebuje pracownik do home office

Sprzęt do pracy zdalnej: pamiętaj, że pracownicy mają różne potrzeby

Niewielu pracowników ma w domu takie warunki do pracy, jakie są nawet w przybliżeniu podobne do tych w biurze. Zwykle pracownik posiada absolutne minimum: komputer lub laptop, łącze internetowe, telefon, może także drukarkę.

Ponadto każdy z pracowników ma zupełnie inną sytuację osobistą i rodzinną. Jeden jest singlem w dwupokojowym mieszkaniu i nie ma problemu z wygospodarowaniem wystarczającej ilości miejsca do pracy zdalnej. Inny jednak dzieli swoje M-3 z żoną i czwórką dzieci. Trudno mu znaleźć miejsce na ciche biuro w domu.

Dlatego, zanim kupisz sprzęt do pracy zdalnej, dowiedz się, jakie są potrzeby pracowników.

Praca zdalna – wymogi

Psychologowie radzą, by:

  • wyraźnie oddzielić strefę pracy w domu od pozostałych części mieszkania,
  • pomyśleć o dobrej ergonomii miejsca pracy, aby organizm nie doznał szoku podczas zmiany z pracy biurowej na zdalną,
  • jeśli to możliwe, pracować przy oknie – potrzebne jest światło dzienne i świeże powietrze,
  • zadbać o dobre oświetlenie miejsca pracy.
wyposażenie do home office

Praca zdalna – obowiązki pracodawcy i przydatne porady

Oto 5 przydatnych wskazówek dla pracodawcy, jak zapewnić bardziej efektywną pracę zdalną.

1. Doradź pracownikom, jak stworzyć strefę pracy i zaopatrz ich w niezbędny sprzęt do pracy zdalnej

Nie ma czasu na dzielenie mieszkania ścianką działową czy przestawianie mebli. Zamiast tego daj pracownikom wskazówki, jak powinna wyglądać strefa pracy, a co nie powinno się w niej znajdować.

Miejsce pracy powinno znajdować się jak najdalej od:

  • telewizora,
  • drzwi,
  • miejsc, w których bawią się dzieci.

Niektórzy psychologowie nie zalecają pracy w sypialni. Łączenie strefy intymnej z miejscem pracy stanowi zagrożenie dla dobrostanu psychicznego.

W większości gospodarstw domowych miejsce do pracy to kwestia kompromisu. W takim przypadku pomogą ekrany lub nieprzezroczyste regały. Stworzą barierę optyczną i psychologiczną, a tym samym wzmocni koncentrację w pracy.

Idealne są:

  • regały i biblioteczki,
  • ekrany biurowe,
  • szafy,
  • żaluzje pionowe i ścianki przesuwne.

2. Ergonomiczne krzesło zapobiega bólom pleców

Twoi pracownicy spędzają co najmniej jedną trzecią dnia w nowo utworzonej strefie pracy. Przy tak długim siedzeniu klasyczne krzesło do jadalni lub ulubiony fotel to dosłownie zabójca dla pleców.

WSKAZÓWKA: Zdrowa praca zdalna bez przerwy to mniej więcej taki sam oksymoron jak zdrowy papieros. Zachęcaj pracowników do robienia przerw podczas pracy w domu: wstawania, rozciągania się, pójścia na krótki spacer lub po prostu zrobienia sobie herbaty lub kawy.

Kluczowe pytanie brzmi: krzesło czy fotel? Zdecydowanie fotel. Krzesła to koszmar z punktu widzenia ergonomii i zdrowego siedzenia (jeśli takie w ogóle istnieje) – mają stały kąt między siedziskiem a oparciem, możliwości regulacji ograniczają się do wysokości siedziska; wysokość oparcia, podłokietniki, podparcie odcinka lędźwiowego, głębokość siedziska, zagłówek – wszystko jest ustawione na stałe.

Jeśli pracownik siedzi na krześle lub fotelu przez 8 lub więcej godzin, meble te muszą spełniać następujące kryteria:

  • posiadać synchroniczny mechanizm pozycjonowania zapewniający optymalne ustawienie siedziska i oparcia tak, aby kręgosłup pozostawał w jak najlepszej pozycji (co w praktyce oznacza to, że przy odchyleniu do tyłu, prawie do pozycji poziomej, kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem musi wzrosnąć, a siedzisko odchylić się lekko do tyłu),
  • mieć solidną i stabilną konstrukcję,
  • posiadać  regulowane i odpowiednio wyprofilowane oparcie, które będzie naturalnym i mocnym podparciem kręgosłupa,
  • mieć regulację siły podparcia lędźwiowego i przeciwwagi oparcia dla optymalnego nacisku na odcinek lędźwiowy kręgosłupa,
  • posiadać regulowany i wystarczająco krótki podłokietnik, aby podeprzeć łokcie, aby ramiona nie zwisały całym ciężarem na kręgosłupie, ale podłokietnik nie powinien krępować ruchów przy stole ani nawet o niego wpadać,
  • posiadać ergonomicznie wyprofilowane siedzisko (ze stopniowo pochyloną przednią krawędzią, najlepiej wykonaną z zimnej pianki), tak, aby nie uciskało ud od dołu i krew mogła swobodnie odpływać,
  • mieć regulowany zagłówek.

WSKAZÓWKA: Wybór krzesła/ fotela biurowego nie jest błahostką, a każdy ma inne potrzeby i preferencje. W Manutan wystarczy zatem zamówić kilka rodzajów krzeseł, wypróbować je i dopiero wtedy dokonać wyboru. Zamawiasz wybrane produkty, a pozostałe zwracasz za darmo.

3. Ergonomiczna powierzchnia robocza

Biurko musi pomieścić wszystko, czego potrzebuje pracownik – zwykle są to komputer i akcesoria. Jeśli kupujesz biurka dla pracowników, pomyśl o miejscu na dokumenty, telefon czy napoje. Zdaniem psychologów rośliny wspomagają również koncentrację i psychikę.

WSKAZÓWKA: Dla „laptopistów” potrzebny będzie odpowiedni monitor, klawiatura i mysz, aby mogli pracować w ergonomicznej pozycji.

Ergonomia biurka obejmuje:

  • możliwość regulacji wysokości blatu – niektórzy wolą pracować na stojąco przynajmniej przez część czasu pracy,
  • wysokość stołu co najmniej 72 cm,
  • odpowiednią wielkość powierzchni roboczej, która może się znacznie różnić w zależności od osobistych przyzwyczajeń i stanowiska pracy,
  • wysuwaną płytkę klawiatury (i myszy).

4. Wystarczające światło

Poinstruuj pracowników, aby pracowali przy oknie. Oprócz światła dziennego duża ilość świeżego powietrza pomaga poprawić koncentrację i produktywność.

W chłodniejszych porach roku wcześnie zapada zmrok, mgły i półmrok nie poprawiają nastroju. Dlatego też ważne jest odpowiednie oświetlenie sztuczne.

Pamiętaj:

  • dobrze jest wybrać barwę jak najbardziej zbliżoną do światła dziennego, czyli o temperaturze barwowej około 4000-6000 K (K = kelwin, jednostka służąca do pomiaru temperatury barwowej lub chromatyczności), cieplejsze światło nadaje się do stref relaksu, zimniejsze (niebieskie) światło wzmaga stres,
  • źródło światła nie może być skierowane w stronę twarzy ani tworzyć ostrego cienia np. poprzez umieszczenie go z boku lub za plecami,
  • nie jest dobrze, gdy światło pada bezpośrednio na monitor, tworzy to nieprzyjemne refleksy.

5. Małe rzeczy, które pomagają i cieszą

Szczegóły dotyczące domowego biura szerzej omawiamy w innym artykule. Dzięki porządkowi i małym rytuałom z łatwością poradzisz sobie nawet z długotrwałą pracą zdalną. Dajemy wskazówki dotyczące miłych gadżetów, które uprzyjemnią pracę z domu. Są to na przykład:

  • ergonomiczne żelowe podkładki pod dłoń,
  • podgrzewane i niepodgrzewane podnóżki dla lepszego ułożenia stóp,
  • podstawki z regulacją wysokości pod monitor lub laptop tak, aby znajdował się na wysokości oczu lub na tej samej płaszczyźnie co dodatkowy monitor,
  • białe tablice magnetyczne lub tablice ogłoszeniowe,
  • nadstawki na biurko,
  • organizery na biurko.

Być może zainteresują Cię następujące produkty Manutan:

AIG3071928

Krzesła biurowe Jane wyposażone w unikalne płytkowe, wyprofilowane anatomicznie oparcie zapewniające w każdym położeniu stałe podparcie dla pleców. Mechanizm synchroniczny można zablokować w kilku położeniach.

AIG6105432

Krzesło biurowe Karme Mesh Siatkowe krzesła biurowe z zagłówkiem. Mechanizm synchroniczny z możliwością zablokowania w optymalnym położeniu. Regulowana głębokość siedziska. Kod produktu (SKU): 1871694

AIG2732917

Krzesła biurowe zdrowotne Pyramid do pracy z komputerem, z regulowanym, ergonomicznie wyprofilowanym oparciem oraz wygodnym siedziskiem to stylowy dodatek do biura i domu.

AIG2741620

Krzesła biurowe Manutan Penelope Top. Krzesła biurowe wyposażone w anatomicznie wyprofilowane siedzisko i wysokie siatkowe oparcie. Mechanizm synchroniczny można zablokować w dowolnie wybranej pozycji. Możliwość ustawienia siły przeciwwagi oparcia i wysokości siedziska.

stół biurowy biały alfa up

Stoły biurowe z regulacją wysokości Alfa Up z białymi nogami, 160 x 80 x 61,5-127,5 cm, w wersji prostej, z regulacją wysokości. Blat wykonany z laminowanej płyty wiórowej, gr. 25 mm z obrzeżami ABS 2 mm. Dekor blatu dzika grusza, czereśnia, buk lub w kolorze białym.

AIG2734093

Stół biurowy Baron Minos, 160 x 80 x 65 – 85 cm, wersja prosta. Stół z regulowaną wysokością, w kolorze jasnoszarym. Wspornik nośny pod blatem stołu służy również jako prowadnica kabli. Kolor blatu: jasnoszary. Wymiary blatu dł. x gł.: 160 x 80 cm.

AIG2744833

Biurka pod komputer Ergo, 80 x 70 x 75 cm, wersja prosta biurka pod komputer z płyty o grubości 18 mm. Blat biurka wyposażony w przelotkę na kable w prawym górnym rogu blatu. Szuflada pod klawiaturę wysuwana na prowadnicach rolkowych. Metalowy stelaż z wypełnieniem z płyty. Nogi posiadają stopki.

AIG5449000

Stoły biurowe Manutan z regulacją wysokości – ergonomiczne stoły do biura, z regulacją wysokości. Blat roboczy stołu z dwustronnie laminowanej płyty wiórowej o grubości 25 mm z obrzeżem ABS 2 mm. Panel sterowania z wyświetlaczem i przyciskami sterowania.

AIG4033963

Lampa biurowa stołowa LED Alfa 1100, 12 W w kolorze białym. Składa się z trzech części, podłużnej głowicy, okrągłej podstawy i ramienia. Ramię jest w całości giętkie, dzięki czemu lampę można ustawić w dowolnym położeniu.


Więcej powiązanych artykułów