
Sprzęt do pracy zdalnej: pamiętaj, że pracownicy mają różne potrzeby
Niewielu pracowników ma w domu takie warunki do pracy, jakie są nawet w przybliżeniu podobne do tych w biurze. Zwykle pracownik posiada absolutne minimum: komputer lub laptop, łącze internetowe, telefon, może także drukarkę.
Ponadto każdy z pracowników ma zupełnie inną sytuację osobistą i rodzinną. Jeden jest singlem w dwupokojowym mieszkaniu i nie ma problemu z wygospodarowaniem wystarczającej ilości miejsca do pracy zdalnej. Inny jednak dzieli swoje M-3 z żoną i czwórką dzieci. Trudno mu znaleźć miejsce na ciche biuro w domu.
Dlatego, zanim kupisz sprzęt do pracy zdalnej, dowiedz się, jakie są potrzeby pracowników.
Praca zdalna – wymogi
Psychologowie radzą, by:
- wyraźnie oddzielić strefę pracy w domu od pozostałych części mieszkania,
- pomyśleć o dobrej ergonomii miejsca pracy, aby organizm nie doznał szoku podczas zmiany z pracy biurowej na zdalną,
- jeśli to możliwe, pracować przy oknie – potrzebne jest światło dzienne i świeże powietrze,
- zadbać o dobre oświetlenie miejsca pracy.

Praca zdalna – obowiązki pracodawcy i przydatne porady
Oto 5 przydatnych wskazówek dla pracodawcy, jak zapewnić bardziej efektywną pracę zdalną.
1. Doradź pracownikom, jak stworzyć strefę pracy i zaopatrz ich w niezbędny sprzęt do pracy zdalnej
Nie ma czasu na dzielenie mieszkania ścianką działową czy przestawianie mebli. Zamiast tego daj pracownikom wskazówki, jak powinna wyglądać strefa pracy, a co nie powinno się w niej znajdować.
Miejsce pracy powinno znajdować się jak najdalej od:
- telewizora,
- drzwi,
- miejsc, w których bawią się dzieci.
Niektórzy psychologowie nie zalecają pracy w sypialni. Łączenie strefy intymnej z miejscem pracy stanowi zagrożenie dla dobrostanu psychicznego.
W większości gospodarstw domowych miejsce do pracy to kwestia kompromisu. W takim przypadku pomogą ekrany lub nieprzezroczyste regały. Stworzą barierę optyczną i psychologiczną, a tym samym wzmocni koncentrację w pracy.
Idealne są:
- regały i biblioteczki,
- ekrany biurowe,
- szafy,
- żaluzje pionowe i ścianki przesuwne.
2. Ergonomiczne krzesło zapobiega bólom pleców
Twoi pracownicy spędzają co najmniej jedną trzecią dnia w nowo utworzonej strefie pracy. Przy tak długim siedzeniu klasyczne krzesło do jadalni lub ulubiony fotel to dosłownie zabójca dla pleców.
WSKAZÓWKA: Zdrowa praca zdalna bez przerwy to mniej więcej taki sam oksymoron jak zdrowy papieros. Zachęcaj pracowników do robienia przerw podczas pracy w domu: wstawania, rozciągania się, pójścia na krótki spacer lub po prostu zrobienia sobie herbaty lub kawy.
Kluczowe pytanie brzmi: krzesło czy fotel? Zdecydowanie fotel. Krzesła to koszmar z punktu widzenia ergonomii i zdrowego siedzenia (jeśli takie w ogóle istnieje) – mają stały kąt między siedziskiem a oparciem, możliwości regulacji ograniczają się do wysokości siedziska; wysokość oparcia, podłokietniki, podparcie odcinka lędźwiowego, głębokość siedziska, zagłówek – wszystko jest ustawione na stałe.
Jeśli pracownik siedzi na krześle lub fotelu przez 8 lub więcej godzin, meble te muszą spełniać następujące kryteria:
- posiadać synchroniczny mechanizm pozycjonowania zapewniający optymalne ustawienie siedziska i oparcia tak, aby kręgosłup pozostawał w jak najlepszej pozycji (co w praktyce oznacza to, że przy odchyleniu do tyłu, prawie do pozycji poziomej, kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem musi wzrosnąć, a siedzisko odchylić się lekko do tyłu),
- mieć solidną i stabilną konstrukcję,
- posiadać regulowane i odpowiednio wyprofilowane oparcie, które będzie naturalnym i mocnym podparciem kręgosłupa,
- mieć regulację siły podparcia lędźwiowego i przeciwwagi oparcia dla optymalnego nacisku na odcinek lędźwiowy kręgosłupa,
- posiadać regulowany i wystarczająco krótki podłokietnik, aby podeprzeć łokcie, aby ramiona nie zwisały całym ciężarem na kręgosłupie, ale podłokietnik nie powinien krępować ruchów przy stole ani nawet o niego wpadać,
- posiadać ergonomicznie wyprofilowane siedzisko (ze stopniowo pochyloną przednią krawędzią, najlepiej wykonaną z zimnej pianki), tak, aby nie uciskało ud od dołu i krew mogła swobodnie odpływać,
- mieć regulowany zagłówek.
WSKAZÓWKA: Wybór krzesła/ fotela biurowego nie jest błahostką, a każdy ma inne potrzeby i preferencje. W Manutan wystarczy zatem zamówić kilka rodzajów krzeseł, wypróbować je i dopiero wtedy dokonać wyboru. Zamawiasz wybrane produkty, a pozostałe zwracasz za darmo.
3. Ergonomiczna powierzchnia robocza
Biurko musi pomieścić wszystko, czego potrzebuje pracownik – zwykle są to komputer i akcesoria. Jeśli kupujesz biurka dla pracowników, pomyśl o miejscu na dokumenty, telefon czy napoje. Zdaniem psychologów rośliny wspomagają również koncentrację i psychikę.
WSKAZÓWKA: Dla „laptopistów” potrzebny będzie odpowiedni monitor, klawiatura i mysz, aby mogli pracować w ergonomicznej pozycji.
Ergonomia biurka obejmuje:
- możliwość regulacji wysokości blatu – niektórzy wolą pracować na stojąco przynajmniej przez część czasu pracy,
- wysokość stołu co najmniej 72 cm,
- odpowiednią wielkość powierzchni roboczej, która może się znacznie różnić w zależności od osobistych przyzwyczajeń i stanowiska pracy,
- wysuwaną płytkę klawiatury (i myszy).
4. Wystarczające światło
Poinstruuj pracowników, aby pracowali przy oknie. Oprócz światła dziennego duża ilość świeżego powietrza pomaga poprawić koncentrację i produktywność.
W chłodniejszych porach roku wcześnie zapada zmrok, mgły i półmrok nie poprawiają nastroju. Dlatego też ważne jest odpowiednie oświetlenie sztuczne.
Pamiętaj:
- dobrze jest wybrać barwę jak najbardziej zbliżoną do światła dziennego, czyli o temperaturze barwowej około 4000-6000 K (K = kelwin, jednostka służąca do pomiaru temperatury barwowej lub chromatyczności), cieplejsze światło nadaje się do stref relaksu, zimniejsze (niebieskie) światło wzmaga stres,
- źródło światła nie może być skierowane w stronę twarzy ani tworzyć ostrego cienia np. poprzez umieszczenie go z boku lub za plecami,
- nie jest dobrze, gdy światło pada bezpośrednio na monitor, tworzy to nieprzyjemne refleksy.
5. Małe rzeczy, które pomagają i cieszą
Szczegóły dotyczące domowego biura szerzej omawiamy w innym artykule. Dzięki porządkowi i małym rytuałom z łatwością poradzisz sobie nawet z długotrwałą pracą zdalną. Dajemy wskazówki dotyczące miłych gadżetów, które uprzyjemnią pracę z domu. Są to na przykład:
- ergonomiczne żelowe podkładki pod dłoń,
- podgrzewane i niepodgrzewane podnóżki dla lepszego ułożenia stóp,
- podstawki z regulacją wysokości pod monitor lub laptop tak, aby znajdował się na wysokości oczu lub na tej samej płaszczyźnie co dodatkowy monitor,
- białe tablice magnetyczne lub tablice ogłoszeniowe,
- nadstawki na biurko,
- organizery na biurko.
Być może zainteresują Cię następujące produkty Manutan:

Krzesła biurowe Jane wyposażone w unikalne płytkowe, wyprofilowane anatomicznie oparcie zapewniające w każdym położeniu stałe podparcie dla pleców. Mechanizm synchroniczny można zablokować w kilku położeniach.

Krzesło biurowe Karme Mesh Siatkowe krzesła biurowe z zagłówkiem. Mechanizm synchroniczny z możliwością zablokowania w optymalnym położeniu. Regulowana głębokość siedziska. Kod produktu (SKU): 1871694

Krzesła biurowe zdrowotne Pyramid do pracy z komputerem, z regulowanym, ergonomicznie wyprofilowanym oparciem oraz wygodnym siedziskiem to stylowy dodatek do biura i domu.

Krzesła biurowe Manutan Penelope Top. Krzesła biurowe wyposażone w anatomicznie wyprofilowane siedzisko i wysokie siatkowe oparcie. Mechanizm synchroniczny można zablokować w dowolnie wybranej pozycji. Możliwość ustawienia siły przeciwwagi oparcia i wysokości siedziska.

Stoły biurowe z regulacją wysokości Alfa Up z białymi nogami, 160 x 80 x 61,5-127,5 cm, w wersji prostej, z regulacją wysokości. Blat wykonany z laminowanej płyty wiórowej, gr. 25 mm z obrzeżami ABS 2 mm. Dekor blatu dzika grusza, czereśnia, buk lub w kolorze białym.

Stół biurowy Baron Minos, 160 x 80 x 65 – 85 cm, wersja prosta. Stół z regulowaną wysokością, w kolorze jasnoszarym. Wspornik nośny pod blatem stołu służy również jako prowadnica kabli. Kolor blatu: jasnoszary. Wymiary blatu dł. x gł.: 160 x 80 cm.

Biurka pod komputer Ergo, 80 x 70 x 75 cm, wersja prosta biurka pod komputer z płyty o grubości 18 mm. Blat biurka wyposażony w przelotkę na kable w prawym górnym rogu blatu. Szuflada pod klawiaturę wysuwana na prowadnicach rolkowych. Metalowy stelaż z wypełnieniem z płyty. Nogi posiadają stopki.

Stoły biurowe Manutan z regulacją wysokości – ergonomiczne stoły do biura, z regulacją wysokości. Blat roboczy stołu z dwustronnie laminowanej płyty wiórowej o grubości 25 mm z obrzeżem ABS 2 mm. Panel sterowania z wyświetlaczem i przyciskami sterowania.

Lampa biurowa stołowa LED Alfa 1100, 12 W w kolorze białym. Składa się z trzech części, podłużnej głowicy, okrągłej podstawy i ramienia. Ramię jest w całości giętkie, dzięki czemu lampę można ustawić w dowolnym położeniu.